bilen min v70 skogseid1
bilen min v70 skogseid1

Volvo V70: Finest med skiboks?

Det mener eieren Karl-Erik. Men ikke alle er enige.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Karl-Erik fra Fana er en bevisst kar, med en seriøs innstilling til sitt bilhold. Volvoen hans blir tatt godt vare på, det viser bildene han har sendt oss.

Volvo V70 (og sedanen S70) var i sin første utgave en faceliftet 850 da den kom til modellåret 1997. 850 hadde da vært med siden 1992, og var ved introduksjonen en ganske revolusjonerende bil, til tross for at den var "kamuflert" bak kompakte karosserilinjer som fulgte Volvos firkantede designfilosofi.

Med femsylindrede motorer og forhjulsdrift var den rettet direkte mot de som kjørte Audi 100, og var opptatt av femsylinder-lyd og litt sportslig image.

Første generasjons V70

Den kantete svensken ble nok ikke tatt helt på alvor til å begynne med av de mest merke-tro Audi-eierne, men etter hvert som Volvo også vartet opp med både turbomotorer, firehjulstrekk og hardcore sportsversjoner, ble 850/S70/V70 en solid image-bygger for svenskene.

Les også: Dette er ikke akkurat noen vanlig 850

Navn: Karl-Erik Strøm Skogseid (18, snart 19).

Bosted: Fana, utenfor Bergen.

Litt om meg selv: Jeg har veldig sterk interesse for Volvo, og ved siden av videregående jobber jeg hos Lakkspesialisten - Mekonomen i Bergen. Det jeg gjerne bruker mest tid på er å arbeide for Ungdomsdemokratiet i Hordaland.

Penest med skiboksen på

Jeg blir beskrevet som spesiell ettersom jeg synes at en skiboks kler bilen. Det gjelder jo da vanlige biler. Biler som for eksempel Prius passer ikke med boks. Heller ikke om noen velger å kjøpe billige bokser som heller ikke er beregnet for å kle bilen.

bilen min v70 skogseid2
bilen min v70 skogseid2

Etter at bildene ble tatt har jeg byttet om til nye plastskilt med N-merke.

Bilen: Volvo V70, 1999-modell med 2,5 liters 10V-motoren.

Hvor lenge har du eid den? Jeg har eid bilen siden november 2009.

Mye påkostet

Hva har du gjort med den? I hovedsak har jeg montert kjørecomputer, fjernstyrt sentrallås, montert tåkelys foran, kjøpt originale BBS Volvo-felger til den, montert originalt topputgave-stereoanlegg, montert original hekkspoiler og andre mindre ting. Alt dette i tillegg til servicer og andre driftsmessige påkostninger.

Liker best med bilen: Jeg liker best den herlige femmerlyden som bilen lager, og det snille uttrykket fronten gir.

Liker minst med bilen: Drivstofforbruket som akkurat nå viser 0,98 med skiboks på blandet kjøring, og lite trekkraft med mye last.

Beste opplevelse med bilen: Det var nok på 18 års-dagen, da jeg med ferskt sertifikat endelig kunne kjøre den alene.

Framtidsplaner for bilen: Fremtidsplanene er å få rustet opp støtfangerne, montere et litt stivere understell, originalt Volvo R-interiør, og originale klarglasslykter foran.

Drømmer om XC90

Drømmebil: Drømmebilen min må være en topputstyrt Volvo XC90.

Annet: Bakgrunnen for at XC90 henger så høyt er nok at da vi i 2000 solgte 850-en vår til fordel for en større bil, lovet min far meg at dersom Volvo kom med en 7-seter, så skulle vi kjøpe den. Men dessverre likte ikke mor XC90-en...

Litt mer "annet": Jeg ser på bilen som et smykke, og vil at den skal være i en slik stand at den best mulig kan representere meg. Det er derfor viktig for meg at bilen er ren og ryddig. Ellers så bruker jeg den mye til kjøring både hit og dit. Kjører ca. 20.000 km i året.

Les også: Ny V70 kan være billigere enn du tror

Send inn du også!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Karl-Erik om? Bruk kommentarfeltet under: