Untitled 6 (Foto: Stabburet/Nidar/Coca Cola)
Untitled 6 (Foto: Stabburet/Nidar/Coca Cola)

Disse varene har forsvunnet fra butikkhyllene

Tirsdag får butikkene tusenvis av nye varer.

Tirsdag kan det bli spennende å handle mat. I hvert fall hvis du er av typen som liker nye varer.

1. februar er tradisjonelt datoen butikkenes «sleppdag», tusenvis av nye varer skal inn, og tusenvis av gamle varer skal ut. Opprinnelige varer har skiftet emballasje, noen har endret størrelse. Følg med på Tv2hjelperdeg.no for informasjon om de nye varene.

Sjokoladen Yade er blant varene som ble fjernet fra butikkene i fjor.

– Sjokoladen Yade har forsvunnet. Den ble sanert i fjor, men det kan finnes rester i noen butikker. Den solgte rett og slett ikke godt nok, sier Robert Rønning, kommunikasjonsdirektør i Nidar.

Stabburet_Omega-3_Leverpost (Foto: Stabburet)
Stabburet_Omega-3_Leverpost (Foto: Stabburet)

Les også: «Kokaindrikken» ble solgt i Norge

Leverpostei og Grandiosa forsvant

Stabburet har også fjernet produkter. Blant annet «Omega-3 Leveprostei» er borte fra hyllene.

– I forkant av lanseringen hadde vi gjort undersøkelser som viste at omega-3 var noe mange synes de fikk for lite av i det daglige kostholdet. Vi opplevde likevel at det ikke var stor nok interesse for denne varianten, og tok den ut av markedet etter ca. halvannet år, sier Dag Olav Stokken, kommunikasjonsdirektør i Stabburet.

– Idun Rett på maten, den første serveringsklare middagssausen på flaske, har også forsvunnet. Stabburet gjorde det enkelt å bruke saus selv til travle hverdagsmiddager, men dette fikk vi ikke forbrukerne med på, sier Stokken.

grandiosa_speltpizza_002-(2 (Foto: Stabburet)
grandiosa_speltpizza_002-(2 (Foto: Stabburet)

Les også: Mattilsynet avdekket skjult restaurantkjøkken

Grandiosa ute av produksjon

Grandiosa Spelt er også tatt ut av produksjon.

– Den ble lansert for å følge opp spelt-trenden. Produktet har hatt sin faste tilhengerskare, men ble aldri noen stor variant. Spelt kom i januar 2008, men på grunn av lavt salg, ble den tatt ut i februar 2010, sier Stokken.

Coca-Cola fjernet også en vare i fjor.

– Saftlanseringen Fanta 1+9 fra i fjor forsvant i sommer. Vi lanserer en ny energidrikk i år, Burn Day, som kan lukkes igjen og drikkes opp senere, sier Stein Rømmerud, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola.

Les også: Fant hanske i grillmaten

Fjerner store ølflasker

Toro velger å fjerne retten Matkunst Tapas.

– Det har ikke solgt tilstrekkelig til at vi vil fortsette. Det er mulig vi har vært litt tidlig ute med tapas-produktet. Til tross for at tapas er et voksende marked i Norge, ser det ut til at mange foreløpig spiser dette ute på restaurant eller tar det som take-away, sier kommunikasjonsdirektør Geir Mikalsen i Rieber & Søn ASA.

Gilde kastet seg på helsebølgen, og produserte grill- og wienerpølser med omega-3. Disse forsvant imidlertid raskt fra butikkene.

Hos Ringnes fant man ut at etterspørselen etter store ølflasker ikke var god nok, og at produksjonskostnadene ble for store. Dermed forsvinner 1,25 liter ølflasker.

Fjordland fjerner varer

Fjordland velger å fjerne to pastavarianter; Sampakk tortellini med tomatsaus, og Sampakk fullkorntortellini med urtesaus.

Samtidig forsvinner den spanske retten tapas.

– Vi sanerer 6 tapasvarianter på grunn av lavt salg, sier Anne Marit Rødland, kommunikasjonssjef i Fjordland AS.

Selger for dårlig

Det er mange grunner til at varer forsvinner, men stort sett selger de for dårlig.

– Det er gjerne produkter som ikke har solgt så godt som forventet som forsvinner. I andre tilfeller kan det være at høstens forhandlinger mellom NorgesGruppen og leverandørene har ført til skifte av leverandør i noen tilfeller (og samme med produkter ut og andre inn), eller det kan i andre tilfeller være produsenten selv som ønsker produktet sitt byttet ut med et annet, sier Kine Søyland, informasjonssjef i NorgesGruppen.


Savner du noen varer? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter