Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter hvert synes vi at vi har sett det aller meste både om og om igjen når det gjelder limousiner. Da frisker det opp med noe nytt.

Franske stasbiler i ombygd form er ikke noe vi er så vant med her hos oss, men de forekommer selvsagt både her og der rundt om i verden. Likevel har vi aldri sett maken til akkurat denne versjonen, som skal være bygget av den franske karosserifabrikken Tissier.

Stoppet av murens fall

Bestillingen kom fra høyeste hold i det gamle Øst-Tyskland. Selveste Erich Honecker var angivelig svak for fransk komfort og sjarm, og hadde flere ombygde CX-er i sin flåte.

I 1989 skal denne ha blitt bestilt fra Tissier gjennom offisielle Citroën-kanaler. Honecker rakk imidlertid aldri å få den levert før forandringens vinder blåste stiv kuling over Europa, og DDR raknet og smuldret opp i samme rasende takt som Berlinmuren.

CX limo 2

Bilen ble i stedet solgt til en privat kjøper i Frankrike, som eide den frem til 1995. Da kom eier nummer to inn i bildet, og du kan bli nummer tre - bilen er nå lagt ut til salgs hos et auksjonsfirma i Paris. Den har ikke gått lenger enn 42.000 kilometer, men skal allerede ha fått en omlakkering, og trenger litt småfiks av hengende taktrekk og et skranglete hanskeromslokk.

Se prospektet her:

Spesiell sittestilling

Limoen har en artig fremtoning, mye i stil med de fabrikkbygde, amerikanske "formal" limoene fra 60-, 70- og 80-tallet: Ikke ekstremt stretchet, som dagens partybrakker, men smakfullt og akkurat så mye at det gir økt komfort for den ene eller de få som normalt skal sitte bak. Og gjerne med klappseter i tillegg for påkomne tilfeller.

Både lengden og stilen er den samme her, men i stedet for klappseter har Tissier montert inn en ekstra bakovervendt seterekke midt i bilen. Og det var tydelig at Honecker ikke bare hadde gode venner med seg i bilen når han var ute og kjørte - en slik sittestilling må ha vært rene torturen uansett hvor silkemyk komforten var.

CX limo 3

Vi merker oss også at bilen var bygget på råskinnet CX 25 Prestige Turbo 2, et motoralternativ vi har latt oss fortelle at er like morsomt som sjeldent, og spesielt attraktivt i kombinasjon med GTI-utstyr.

Sparsomt utstyrt

Honecker-limoen har nok særpreg og kuriøs historie til å oppveie for at den ikke er noen GTI, og med den ekstra vekten som ombyggingen må ha ført med seg vil vi tro at kreftene ikke er mer enn akkurat passe - om enn det.

Videre på kontoen for kuriøse detaljer noterer vi at den har manuelt gir, ikke mange staselige statsleder-limoer har det. Og av utstyr for øvrig trekker man frem ABS-bremser, fire elektriske vinduer, air condition og leselamper i baksetet.

Sjelden sjanse?

Nødvendige dokumenter for registrering finnes visstnok ikke, og det kan jo bli en utfordring både for tollklarering og, nettopp, registrering. Mot den bakgrunn kan det romslige prisanslaget på mellom 25.000 og 45.000 Euro virke litt stivt.

Men for all del, bilen leveres med 2 (!) piggdekk også, og er man interessert i gammel østblokk-kultur er vel dette noe av det særeste og unike man kan finne...

Les også: Se Jan Sverres utrolige Citroën-samling