touareg_race_front
touareg_race_front

VW Touareg: Så tøff kan familie-SUV-en bli

VW presenterer stueren versjon av sin ørkenrace-Touareg!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva gjør man etter å ha vunnet Dakar-rallyet for tredje år på rad, og attpåtil ha tatt alle tre plassene på pallen? Det spørsmålet har man stilt seg selv hos Volkswagen. Den tredje utgaven av konsernets versting – som har stort sett ingen ting annet enn navnet til felles med "sivile" Touareg – dominerte totalt i det berømte ørkenrallyet nå i januar.

Svaret vil vel for de fleste av oss være at man slår seg på brystet og tillater seg å "briske seg litt", som man sa på 60-tallet.

Det har Volkswagen gjort, også!

Når man virkelig skal feire ...

Etter de to foregående årenes suksess har man trolig ant hvilken vei det kunne gå også i år, og dermed bygget en konseptbil som sto ferdig og ventet på å bli vist fram etter årets race. Det gamle PR-trikset "race on Sunday, sell on Monday" fungerer fremdeles – spesielt etter en tredobbel seier, vil vi tro.

touareg_race_side

Men nå er ikke "Volkswagen Race Touareg 3 Qatar" ment for salg, selv om den faktisk skal være en "house broken" versjon av rallybilen – og fullt gategodkjent i den versjonen som du ser på disse bildene. Markedet vil vel være noe smalt til å forsvare serieproduksjon av et slikt kjøretøy, vil vi tro.

Se video: F1-fører + Dakar-lastebil = ren galskap

296 hesters TDI

Intet er sagt om de tekniske spesifikasjonene, men vi går ut fra at det er samme motor og drivverk i den gatetilpassede konseptbilen som i bilene som plasserte seg på 1., 2., 3. og 6. plass i Dakar-rallyet. Da snakker vi om 2,5 liters TDI-motorer på 296 hestekrefter, femtrinns sekvensiell girkasse, ZF-Sachs keramisk clutch og et drivverk med tre differensialer.

Selv i denne gateversjonen skal 0–100 gå unna på rundt 6 sekunder, og toppfarten oppgis til 190 kilometer i timen.

Utvendig ser bilen fremdeles ut som om den skulle være knabbet fra et ørkenrally-team, selv om BBS-felgene er eksklusive og et virvar av sponsorklistremerker er erstattet med "Magic Morning" gyllenhvit lakk med upåklagelig finish. Men det er inni vi finner de virkelige tegnene på at dette er terrengbil for de med smaken på det gode liv.

Skinn og karbon

Sikkerhetsburet er selvsagt fremdeles på plass, men resten gir inntrykk av luksus. Mange flater er kledt i matt karbonfinish. De rimelig utagerende sportsstolene, som er levert av Recaro, er trukket i eksklusivt skinn i flere varianter, og det samme går igjen på dørtrekkene.

touareg_race_int

Prikken over i-en er de temmelig bøse vippekontrollene i midtkonsollen, som er ment å minne om interiøret i en Stealth-jager. Bare for å være helt sikker på at man ikke glemmer at man sitter i en temmelig spesiell bil, liksom.

Grønnskiltet drømmebil?

Som sagt, bilen er et konsept, og det er intet som tyder på at den er ment som noe annet enn det. På den annen side var det få som trodde at den opprinnelige, gamle militær-Hummeren skulle bli det hotteste fremkomstmiddelet i Hollywood heller, så alt er i utgangspunktet mulig dersom det finnes et publikum.

Den ser litt for lav ut på bildene, men hadde "statskassa" gått inn i den kunne dette kanskje ha blitt en fin grønnskiltet varebil for momspliktige nordmenn med dårlig gårdsvei?

Tips Facebook-vennene dine om denne

Les også: Glad i ørken, men ikke hastverk? Her er bobilen for deg