BMW E34 av vakreste sort. Tenk å finne et så bra eksemplar! Foto: Privat
BMW E34 av vakreste sort. Tenk å finne et så bra eksemplar! Foto: Privat

BILEN MIN: Odd Erik kjøpte sin BMW 530i usett på Internett

Nå suser han rundt i en helt original BMW-klassiker med V8. Se bildene:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har broom. no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin, eller sine egne biler, og litt om bilinteressen.

Denne gangen presenterer vi Odd Erik sin unike BMW. En helt spesiell og dønn original 530i med kort kjørelengde.

Undertegnede journalist blir rett og slett litt mo i knærne av å se på disse bildene. Og fantasere om lyden og om hvordan opplevelsen av denne bilen er. For dette er en bil fra den ærlige tiden. Da bil var bil og ikke rullende elektronikkfabrikker.

Konsert på verkstedet

Jeg husker en gang på verkstedet hos BMW-forhandleren Jæger i Bergen. 320i-en min var til service og jeg fikk være med inn. Ved siden min bil skrudde en mekaniker på en koksgrå 530i stasjonsvogn. Jeg spurte om kan kunne starte motoren. Fyren lyste opp som en sol. Det ville han!

Mekanikeren gliste, og jeg gliste. Sammen nøt vi musikken som strømmet ut av de doble pottene. Tysk, treliters V8.

Her er Davids BMW 320 Ci

Odd Eriks bil er en 5-serie med internbetegnelsen E34. Dette er den tredje 5-serien i rekken etter E12 og E28. E34 ble produsert fra 1988 til 1996, og fikk i starten raskt status som den ultimate jappebilen – før jappetiden brått tok slutt. Her hjemme var 520i med 2-liters sekser ganske vanlig og veldig gromt. Men BMW produserte også en 518i for noen markeder – blant annet det norske. De fleste av disse gikk uten emblem på hekken ...

Les mer om Odd Eriks fantastiske eksemplar:

Spør Benny om BMW 5-serie

100 prosent original

Eier: Odd Erik Indrehus (19)

Bosted: Asker

(artikkelen fortsetter under bildet)

Bilen er helt original med M-sport pakke. Og de originale BBS-felgene. Foto: Privat

Bilen: BMW 530i M (E34) 1995-modell

Hvor lenge har du eid den? Kjøpte den fra Tyskland sommeren 2009.

Hva har du gjort med den? Har ikke gjort de store tingene, kun polert bilen, nye dekk.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Dette er bil. Og heldig den som får høre lyden! Foto: Privat

Liker best med bilen: At den er 100 % original fra fabrikk med M-styling og de originale BBS felgene. Det er også tøft at det er manuell girkasse i den, ettersom de fleste 530 hadde automat. Det gir bilen et veldig sportslig preg, i tillegg til M-pakken. Med 218 hester og V8 er det bra skyv hele veien.

Broom tester BMW 520 D Touring. Denne kommer du nesten ikke unna!

– Stort å endelig se den

Liker minst med bilen: Jeg har ingenting å trekke på utseende eller kjøreegenskapene. Bilen er helt topp, fungerer som en ny bil.

Beste opplevelse med bilen: Beste opplevelsen var da jeg hentet den, i en alder av 17 år i Tyskland. Var stort å endelig se den, ettersom jeg kjøpte den usett på Internett.

(artikkelen fortsetter under bildet)

BMW var tidlig ute med deksler over motoren. Det var supergromt på 1990-tallet. Foto: Privat

Framtidsplaner for bilen: Kan kun tenke meg enda mer power, har i planene å montere ESS Kompressor til sommeren – da er den perfekt.

Drømmebil: Jo, det er selvfølgelig BMW M5 (E39)!

Annet: Det ekstra spesielle med denne bilen er kilometerstanden på bare 64.000 km. Den har også 100 % original med dokumentasjon som kan garantere bilens liv.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Blir 530i firesylindret i fremtiden? BMW downsizer for fullt

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Odd Erik om? Bruk kommentarfeltet under!

For de som husker: Ofte stod det 518i på denne hekken. Mange tok av emblemet. Hadde du 525i var det supergromt. Odd Erik har 530i. Foto: Privat