cubus_hm (Foto: Synne Hellum Marschhåauser)
cubus_hm (Foto: Synne Hellum Marschhåauser)

Cubus, Lindex og H&M lager mindre barnebukser til jenter - selv om størrelsene er like

Cubus: – Guttene trenger mer plass i skrittet. Lindex: – Guttene beveger seg annerledes

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den svenske bloggen Den nya bloggen omtales i dag i Aftonbladet.se etter at bloggen avslørte at Lindex` størrelser på gutte- og jentebukser er samme, men at klærne allikevel ikke er like store.

Da bloggeren spurte en ekspeditør på Lindex om størrelsesforskjellen fikk hun dette svaret: «Jo, men det er vel mer sånn at det er større bevegelsesrom i gutteklærne. De rører seg jo rundt på en annen måte.»

Bloggeren kritiserer kleskjedens størrelsesforvirring, og fikk støtte fra mange småbarnsforeldre da hun skrev «Velkommen til Lindex, våre jenteklær har inbygd bevegelsesbegrensning».

Se også: Rema 1000 solgte falske Puma-klær

Begriper ikke forskjellen

Malin Wollin er trebarnsmor og kronikkforfatter i Aftonbladet, og reagerer på at klærne Lindex selger til gutter og jenter ikke er like store.

– Det er helt barokt. Det finnes ingen grunn til å gjøre forskjell på barns klær, sier Wollin til Aftonbladet.se.

– Jeg har to døtre og en sønn. 6-åringen er kjempelang, smal og har ingen hofter. Hvordan er hun mer kvinne enn en gutt? Jeg begriper ikke hvorfor det skal være forskjell, både i snittet og størrelsene.

Lindex: Barnemoten følger voksenmoten

Kristina Hermansson på Lindex informasjonsavdeling sier til Aftonbladet.se at selskapet har ulike kolleksjoner, men beklager at bloggeren har fått svaret at guttene skal ha større bevegelsesfrihet.

– Selvfølgelig buser jenter også rundt og trenger bevegelsesfrihet på samme måte. Men vi er takknemlige for kommentarer og synspunkter vi får, og forsøker å ta vårt ansvar gjennom unisexkolleksjoner, sier Hermansson til Aftonbladet.se.

Vi har fått bekreftet at Lindex` barnekolleksjon er den samme i Sverige og Norge, og de andre elleve landene Lindex har butikker i. Ergo, gutteklærne på Lindex i Norge er også større enn jenteklærne i samme størrelse. Til TV 2 hjelper deg forteller Hermansson at det er et bevisst valg å selge trangere jenteklær til barn.

– En del av barnemoten følger moten til de voksne. Vi velger å selge disse klærne fordi kundene etterspør de. Om de velger å kjøpe de eller ikke, er opp til kundene, sier Hermansson.

Les også: Blir klærne rene på 30 grader?

Samme på H&M og Cubus

Vi har sjekket om størrelsesforskjellen også forekommer i andre butikker.

På Polarn O Pyret er det stort sett unisexklær, men ellers ser det ut til at bukser og gensere ut som de er like store.

På H&M målte vi jentebukser mot guttebukser, og fant forskjell på alle buksene vi sammenlignet. Vi sammenlignet bukser i størrelse 104, der var midjeforskjellen cirka fire cm per bukse.

Cubus har også størrelsesforskjeller. Her sammenlignet vi bukser i størrelse 128, og størrelsesforskjellen var naturlig nok enda litt større enn H&M, der buksestørrelsen vi sammenlignet var mindre.

cubus_hm1234 (Foto: Synne Hellum Marschhäuser)

Kynisk klesindustri

Norges kvinne- og famileforbund er kritiske til at det selges trangere jenteklær med snitt fra voksenverdenen.

– Jeg synes klesindustrien er kynisk når den spiller på usunne idealer, sier Line Konstali, tobarnsmor og redaktør i Norges kvinne- og familieforbund.

Hun mener at det ikke bør selges klær som gjør at barn ser for voksne ut.

Linekostali_1 (Foto: Nina Bakken)
– Som tobarnsmor har jeg registrert at merkepresset kommer stadig tidligere. Og jeg mener det er spesielt viktig å beskytte unge jenter mot for mye fokusering på utseendet, sier Konstali.

Redaktøren på Mammanet.no, Elisabeth Lofthus, mener også at bredden på gutte- og jenteklær bør være den samme.

– Frem til et par år før puberteten er gutter og jenter ganske like i størrelse, og det virker ikke fornuftig at jentene skal ha mindre klær enn guttene. Klær til barn bør være praktiske og romslige slik at de kan bevege seg og være aktive, slik det er naturlig for barn, sier Lofthus.

Gutter større i skrittet

Cubus hevder det er fysiologiske forskjeller på guttebarn og jentebarn, og at det er grunnen til at gutteklærne er større.

– Når det gjelder for eksempel guttebukser så er de større fordi guttene trenger mer plass i skrittet, sier informasjonssjef i Cubus, Julie Eckhardt til TV 2 hjelper deg.

Kommunikasjonssjef i H&M, Vibeke Holann forteller at målsetningen til H&Ms design- og innkjøpsavdelingen er å sette barna fremst.

– Vi skaper klær for ulike tilfeller som hverdag, lek, bursdager/fest og sport. Barneklær skal være praktiske og fylle en funksjon. De skal være slitesterke, ha en god pris og en god kvalitet samt være moderne og funksjonelle. Dette er spørsmål som vi diskuterer daglig internt på vår design og innkjøpsavdeling, sier Holann til TV 2 hjelper deg.

Samme mål for begge kjønn

– Når det gjelder størrelser på barn går vi utifra samme målstørrelse til jenter og gutter, det vil si hver størrelse har samme basismål og samme tøylighet for både jente og gutt. Plaggene skiljer seg siden ut fra om det skal være ettersittende eller mer løst sittende passform, men fortsatt er det så at grunn målene er det samme. Hvilke material vi bruker spiller også inn, et vevd materiale er mindre tøybart enn en jerseymateriale i for eksempel bomull og elastan. En skjorte eller en trøye i samme størrelse kan ved et første blikk virke ulike (se ulike ut), da en skjorte i vevd material ikke har den samme tøybarheten som en strikket trøye når en bruker den. Begge plaggene har da alltids samme grunnmål. Våre mål lister kan du finne her.

– Vi har valgt å dele inn vårt sortiment i gutt og respektive jenteklær for at det finne en etterspørsel på det i fra de fleste av våre kunder, presis på samme måte som vi har for en dame og herreavdeling. Som kunde er man naturligvis velkommen å handle fra hvilken avdeling en vil. Vår målsettning er å gjøre det så tydelig som mulig for kunden. Vi følger vårt salg nøye for å se om hva som det settes pris på og kjøpes av våre kunder - og hva de kan tenke å velge i fremtiden, sier Holann.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter