EU tvinger bilprodusentene til å få ned det gjennomsnittlige CO2 utslippet. Porsches oppskrift er å kutte to sylindre.
EU tvinger bilprodusentene til å få ned det gjennomsnittlige CO2 utslippet. Porsches oppskrift er å kutte to sylindre.

Nå gjør Porsche det også

Dette blir garantert ikke godt mottatt hos entusiastene.

Sjokket over at BMW dropper seks sylindrepå flere av effekttrinnene har knapt lagt seg - før det blir kjent at Porsche følger i samme spor:

Akkurat nå utvikler sportsbilprodusenten nemlig en firesylindret boksermotor.

Dette ble nylig bekreftet av utviklingsdirektør Wolfgang Durheimer.

Ny musikk

Det har lenge vært spekulert i akkurat dette, og med dagens downsizing-trend er det ingen bombe at det skjer. Men i mange entusiasters øyne vil Porsche miste en vesentlig del av varemerket når to sylindre ofres på miljøets alter.

For det er naturligvis den kjente - og for mange nesten musikalsk kjære - boksersekseren som skal erstattes.

Spør Benny om Porsche her

Hva med 911?

Spørsmålet er naturligvis hvilke modeller som skal få den nye motoren.

Porsche bekrefter at den er utviklet for å kunne passe i Boxster, Cayman og - hold deg fast - potensielt også 911.

Men, den er i første omgang beregnet for de mindre modellene.

Det har vært ventet at Porsche ville gå for en firer i sin kommende lille roadster som skal dele mye av konstruksjonen med Volkswagen Bluesport og en søstermodell fra Audi.

Firer med turbo

Mye tyder nå på at Porsche har vunnet frem internt med argumentet om å få en "ekte" Porschemotor i denne, altså en bokser. Dette i stedet for potensielt en rekkefirer fra VW.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Den nye motoren vil i første rekke bli å finne i Boxter og bilen på bildet, Cayman. Illustrasjon: Porsche
Den nye motoren vil i første rekke bli å finne i Boxter og bilen på bildet, Cayman. Illustrasjon: Porsche

Om flere av Porsche-modellene mister den sofisikerte B6-lyden i fremtiden, betyr det neppe at de blir kjedelige å kjøre av den grunn. Informerte kilder opplyser at den nye bokserfireren får et volum på 2,5 liter, og opptil 360 hestekrefter i turboladet utgave.

Det overgår dagens motorer i Cayman og Boxster og skulle gi tilstrekkelig kraft i disse modellene.

- Er Porsche 911 en god vinterbil? Se hva Benny svarer

Rører ikke 911 nå

At Stuttgart-produsenten lager firesylindrede boksere er imidlertid ikke noe nytt i et historisk perspektiv.

Tidlige modeller som Porsche 550 og 356 hadde nettopp slike motorer på 1950- og 60-tallet. Også 914-modellen hadde på 1970-tallet bokserfirer. Porsche har laget 6-sylindede utgaver siden midten av 1960-tallet.

Downsizing er kommet for å bli, men det ser ut som Porsche freder 911 i denne omgang. Men hva fremtiden bringer er det ingen som vet.

Kan en ekte Porsche ha fire sylindre? Hva mener du? Bruk debattfeltet under:

Per har hatt 27 Porscher - og har Panamera som firmabil