Volvo 850 4x4: Her kan du få deg en skikkelig overraskelse

Ser ut som en vanlig Volvo. Det er den IKKE.

Foto: Privat
Foto: Privat

Ok da, den ser ikke ut som en 850 heller, men under S70-faceliften skjuler det seg en slik. Og det er ikke bare utseendet som har blitt pyntet på...

Nå er det Nina Cecilie Gulbrandsen på Time i Rogaland som eier bilen, og har lagt den ut til salgs på Finn.no. Og hun kan friste med landets eneste godkjente Volvo 850 med firehjulsdrift! 1991-modellen (opprinnelig) har rullet 180 000 kilometer og prisforlangende er 161 585 kroner.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Til hverdags og på bane

- Den er fin å kjøre, ja, forsikrer hun, når Broom.no slår på tråden for å høre mer om vogna.

Foto: Privat
Foto: Privat

Og Nina Cecilie har mye å fortelle. Bilen er grundig dokumentert, blant annet med en stor reportasje i det svenske bladet "Bilsport" fra et par år tilbake.

- Men akkurat nå ligger alle papirene i bilen, så jeg må ta det litt på hukommelsen, beklager hun.

Det er ikke noe problem. For hun har satt seg grundig inn i både hva som er gjort med bilen, og hvordan den fungerer. På det året som er gått siden hun kjøpte den i Mo i Rana har hun brukt den som vanlig bruksbil, men samtidig også latt den få utfolde seg på banen under Gatebil-treff på Rudskogen. Og slik kjøring har den knallrøde svensken skikkelig talent for, slår hun fast.

Foto: Privat
Foto: Privat

- Den ser jo rimelig strøken ut - har det blitt noen premier på biltreff også, kanskje?

- Det er litt pinlig. Akkurat da dommerne skulle se på den på Rudskogen var jeg selvfølgelig et annet sted, så jeg fikk aldri stilt opp i den konkurransen, ler hun.

Bygget i Sverige

Historien om den spesielle bilen starter i Sverige. Selvsagt, siden det er en Volvo 850. Men det var også der at den ble til det den er i dag.

- Nå husker jeg ikke navnet på ham, men ifølge reportasjen i "Bilsport" var det en ganske kjent Volvo-entusiast der borte som bygget den om til firehjulstrekk. Det tror jeg skjedde for tre-fire år siden, og deretter ble bilen solgt og bruktimportert til Norge. Det er ikke noe karosseribytte over til en norsk bil, hele bilen er slik den ble bygget i Sverige, og alt er godkjent og i orden, forteller hun.

Les også: Volvo V60 med mer trøkk

Volvo lanserte sitt AWD-system på den første generasjonen XC70, som egentlig het V70 Cross Country, i 1998. Bortsett fra at det var en stasjonsvogn var det som kjent samme karosseri som den opprinnelige 850en i bunnen, og Nina Cecilie går ut fra at det ble tatt utgangspunkt i et slikt AWD-system når den kreative svensken ga seg i kast med understellet på denne bilen.

I tillegg er det selvsagt fulgt opp med diverse modifikasjoner i både bremser og hjuloppheng, slik at kjøreegenskapene blant annet passer eierinnens hang til å ta den med på banekjøring av og til.

Foto: Privat
Foto: Privat

Nybygget motor

Under panseret har det også skjedd saker og ting. "T-5R" er allerede i utgangspunktet en respektinngytende betegnelse, selv om ikke alle helt fikk med seg på 90-tallet hvor voldsomme disse bilene - hvis motorer faktisk ble utviklet i samarbeid med Porsche - er med sine originale 239 hester.

- Det kom opp 239 hester som originalt i annonsen da jeg la inn registreringsnummeret. Men det er mer enn som så i den. Motoren ble bygget opp på nytt med smidde deler av forrige eier, og den er god for 400 hestekrefter med et turbotrykk på 1,7 bar. Normalt bruker jeg å kjøre den på 1,4 bar, sier Nina Cecilie, og legger til at det er punch i overflod også da.

- Jobben med motoren er skikkelig gjort, det følger med kvitteringer og jeg tror faktisk det er garanti igjen på den fremdeles, sier hun.

I tipp topp stand

Garanti er det også på transfer-kassa, som er byttet i disse dager. Alt ligger til rette for at ny eier kan nyte av bilen både på bane og som daglig transportmiddel, dersom det er det som frister, mener hun.

Hun kjøpte bilen for 250.000 kroner i fjor, og tar i mot bud over 160.000 på den.

Foto: Privat
Foto: Privat

- Men det er nok en del som ikke skjønner hva den har kostet, og som spekulerer i at den er uvanlig. Budene jeg har fått så langt er ganske lave, beklager hun.

Satser på Gatebil-miljøet

I Gatebil-miljøet er bilen godt kjent, og hun har godt håp om at noen som vet hva det dreier seg om vil kjenne sin besøkelsestid. For med nybygget motor er den fremdeles det som bladet "Bilsport" betegnet som "en klockren fyrkrafsare" da de gjorde sin reportasje på den.

Når Nina Cecilie selger er det på grunn av huskjøp, og at det er en ny "fyrkrafsare" like rundt hjørnet - en sånn som bruker sparkebukse denne gangen.

- Men jeg har flere andre biler også, så jeg har nok å holde på med, forsikrer den gassglade Volvo-selgeren i Time.

Heftig debatt på Broom.no: Er Volvo premium eller ikke?