Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Spesielle "Launch Editions" i sort og hvitt markerer starten på Aston Martin Cygnet-salget. Noen slike biler kommer også til Norge.
Spesielle "Launch Editions" i sort og hvitt markerer starten på Aston Martin Cygnet-salget. Noen slike biler kommer også til Norge.

Aston Martin Cygnet: Verdens dyreste småbil

Likevel er det gode sjanser for at den blir utsolgt. Les hvorfor:

Aston Martin har så langt vært et merke for James Bond, et knippe konger og prinser samt en og annen med velfylt lommebok, som synes Rolls-Royce er for de litt mer "satte".

Det er det fortsatt. Men Aston Martin kan også bli en bil for deg, når nye Cygnet er på plass i butikkene utover våren og sommeren.

Så langt kjenner vi den tidligere så erkebritiske produsenten best for særdeles sportslige coupeer, og nå også for firedørs-superbilen Rapide - som på mange måter er en Porsche Panamera i meget eksklusiv, britisk smoking. Til tross for at Aston Martin ikke er så erkebritisk lenger, men etter mange år med tildels tverre kast i eierskapsstrukturen nok har tilpasset seg et mer internasjonalt marked når det gjelder smak og behag.

Nye tider, nye ideer

Siste skudd på stammen er et bevis på at det er nye tider. Cygnet ville ingen ha tenkt på som en mulighet for bare noen få år siden. Men nå er den altså (straks) her, bilen som altså er en krysning av en bitteliten japaner og britisk oppfatning av hva som kjennetegner ekstrem luksus på hjul.

Så godt som samtlige karosseriplater og -detaljer er forandret fra Aygo-utgangspunktet på Aston Martins egen fabrikk.

Prismessig blir den så tilgjengelig for Hvermannsen som en Aston Martin aldri har vært før. Salgsdirektør Thomas Øvreseth hos importøren Insignia anslår prisen til et sted rundt 400.000 kroner for en bil med hyggelig utstyrsnivå. Skal du ha noe håp om å få en slik bil i år må du imidlertid slå til rimelig snart, Insignia har allerede forhåndssolgt fem biler og regner ikke med å få kloa i mer enn rundt 15 totalt i år.

Demonstrasjonsbilene er snart på vei, men flesteparten av de som får tilslaget på en Cygnet i år må nok vente til etter sommeren før de får levert dem, tror han.

Ikke "bare en Toyota"

Det kan med andre ord bli en noe pussig situasjon dersom forhåndsinteressen fortsetter å aksellerere. Venteliste på nye Aston Martin har vi vel ikke hørt om i Norge tidligere...

Under skallet rent teknisk er Aston Martin Cygnet fremdeles en Toyota iQ. Prisene som nevnes er på henimot det dobbelte av hva en Toyota iQ koster. Men så er det også snakk om noe langt mer enn en vanlig rebadging, forsikrer Øvreseth.

Les også: Ekstreme luksusbiler forlatt av eierne

- Bilene er jo tatt til England, der Aston Martin har en dedikert fabrikk til produksjon av denne bilen. Bakre del av taket og takstolpene er de samme som på Toyotaen, men alle andre karosseriplater, dørblader, front, støtfangere, lys og andre detaljer er egne for Aston Martin. Og den største forskjellen er kanskje inni, mener han.

Aston Martin Cygnets interiør er håndsydd i eksklusive materialer, og skal ikke stå noe tilbake for produsentens øvrige modeller hva kvalitetsfølelse angår.

Interiøret er håndsydd i eksklusive materialer nettopp fordi kundegruppen ventes å være mennesker som har andre Aston Martin-biler, eventuelt andre biler i samme prisklasse, som de ønsker å gi "avlastning" med de mest traurige transportoppdragene i tettbebygde strøk, men uten å gi avkall på luksusfølelsen som de er vant med.

Avlaster luksus-SUVene

- Det kan være at folk ønsker å spare de flotte, store bilene sine for skader i trafikken i trange bysentra, som vi gjerne finner i storbyer ute i verden, men også at de vil kjøre mer miljøvennlig på småturene sine, sier Øvreseth, og legger til at det også er et mønster han kjenner igjen hos sine egne kunder.

- De som har bestilt bilen hos oss er mennesker fra midt i 30-årene til ca. 50, og det er gjerne folk som har en stor og luksuriøs SUV som de trenger når de skal på hytta to ganger i året. Resten av året sitter de og kjører disse store bilene mellom Holmenkollen og jobb på Aker Brygge, og det ser de at ikke er praktisk, forklarer han.

Noen av kundene som allerede har handlet, og som vurderer det, er å finne blant Insignias mellom 70 og 80 kjøpere av moderne Aston Martin-biler. Men det blir ikke noe krav at man har en Aston Martin fra før for å få kjøpe Cygnet, slik man først hadde planlagt.

Cygneten blir uansett i første rekke en morsom og særpreget "nummer 2"-bil. En del kunder på firmaets øvrige lukusmerker har også merket seg nykomlingen, som på mange måter må sies å etablere en helt ny klasse - ekstrem luksus i ekstremt lite format.

Det er lagt mye arbeid i detaljene på Cygnet. Likevel er det ikke en karosseriform som du ville ventet å finne Aston Martins logo på.

- Kan det tenkes at signaleffekten til denne bilen kan gjøre den aktuell også for folk som kjører eksempelvis kompakte modeller fra Mercedes, BMW og Audi i samme prisklasse, uten egentlig å trenge så mye plass?

"Launch Edition"

- Det kan meget vel tenkes, og i så fall kan volumet på sikt bli langt større enn de 15 bilene som vi regner med å få i år, sier Øvreseth, som regner med at det skal bli enklere å få biler når produksjonen kommer skikkelig i gang til neste årsmodell.

Som en markering av at produksjonen starter vil det bli laget to spesielle "Launch Editions" av bilen, henholdsvis i sort og hvitt med matchende interiør, spesiell dekor og omfattende utstyrspakker. Øvreseth regner med at i hvertfall noen av de 15 bilene som kommer til Norge i år vil være slike utgaver, og gleder seg stort til å få bilen inn på gulvet.

- Interessen er stor. En prototype var utstilt i varehuset Harrods i London i julen, og flere av våre kunder har fortalt at de var der og så på den, forteller han.

Les også: I den andre enden av skalaen finner vi denne