Anton Kåre Drønen (44) har bygget opp en fantastisk samling gamle biler. Denne 1963 modellen Saab 96 fikk han i gave fra en bekjent i Bergen. Bilen hadde da hatt samme eier helt siden den var ny. Foto: RUNE JOHANSEN
Anton Kåre Drønen (44) har bygget opp en fantastisk samling gamle biler. Denne 1963 modellen Saab 96 fikk han i gave fra en bekjent i Bergen. Bilen hadde da hatt samme eier helt siden den var ny. Foto: RUNE JOHANSEN

Denne bilen har gått over en million kilometer

Se Anton Kåre Drønens fantastiske bilsamling

Den som bare hadde hatt stor nok garasje!

Tenk så flott det ville vært å ha sin egen bilsamling. Å kunne kjøpe seg en gammel, men velholdt bil akkurat når den er i ferd med å bli en klassiker! Gang etter gang. Og vite at man er i stand til å ta vare på klenodiene livet ut!

Bilhall med miljø

Noen "har det" i livet, andre har det ikke.

Anton Kåre Drønen (44) er en av dem som definitivt har det. På Frøland i Samnanger - nabokommunen til Bergen - har han lidenskapelig bygget opp en samling biler og motorsykler med vekt på 1950- og 60-tallet.

Dessuten har han gjort mye for å skape miljø rundt samlingen, slik at det skal være en god opplevelse å beundre bilene. Blant annet har han bygget en bitteliten bensinstasjon i tidsriktig stil blant 50-tallskjøretøyene.

Byr seks millioner for en gammel Peugeot 504

Eid av Saab-entusiast

Trodde du en bilsamling måtte bestå av nær ubrukte, superblanke veteraner til store formuer?

Slett ikke. Bilen du ser på bildet over - en Saab 96 - har gått lenger enn selv de fleste slitne taxier. Den har bare hatt én eier tidligere og er tatt godt vare på.

- Jeg fikk den av en Saab-entusiast i Bergen. Han har hatt den som bruksbil siden den var ny, til og fra jobb og på stadige jobbturer i Hordaland og Sogn og Fjordane, forteller Anton Kåre.

- Godt brukt bil har sjel

Gammel-Saaben har tålt millionen bra. Men naturligvis ikke uten vedlikehold:

- Den har nå sin femte motorblokk og sin sjuende veivaksel. Det har nok vært byttet en girkasse eller to også. Men det er bare byttet én fjær!

Anton Kåre forteller at bilen er i god teknisk stand, men at den selvsagt bærer preg av en langt liv på veien. Men han akter ikke å restaurere denne bilen til noen slags nystand eller utstillingsstand.

- Nei, da ville jo sjelen forsvinne fullstendig. Denne bilen vil jeg beholde som den er. Historiene og menneskene bak et kjøretøy er utrolig fasinerende, sier han.

Drømmen om en bilsamling

Kanskje akkurat det kunne vært en idé for oss vanlige dødelige: å samle på gamle biler som er gått virkelig langt? Det behøver vel ikke bli så dyrt! Eller?

Fillern. Det er jo ikke nok med biler. Man skal ha stor og god garasje også. Hvis ikke er det ikke store vitsen å samle.

Bilhall krever både tomtestørrelse og grunker. Da får det som vanlig bli med fantasien.

Se bildene fra Bergensavisens fotograf i karusellen over og la drømmen få næring av Antons livsverk!

Sjekk også: Rusten og fæl - bud fra 530 000 kroner

Anton Kåre Drønen (44) har bygget opp en fantastisk samling gamle biler. Denne 1963 modellen Saab 96 fikk han i gave fra en bekjent i Bergen. Bilen hadde da hatt samme eier helt siden den var ny. Foto: RUNE JOHANSEN
Anton Kåre Drønen (44) har bygget opp en fantastisk samling gamle biler. Denne 1963 modellen Saab 96 fikk han i gave fra en bekjent i Bergen. Bilen hadde da hatt samme eier helt siden den var ny. Foto: RUNE JOHANSEN
Instrumentpanelet til en Dodge Charger. Dette er drømmebilen til Anton Kåre. Foto: RUNE JOHANSEN
Instrumentpanelet til en Dodge Charger. Dette er drømmebilen til Anton Kåre. Foto: RUNE JOHANSEN
1966 modell PMC Gloria Six B200. Produsert av den japanske bilfabrikantenPrince Motor Company. Foto: RUNE JOHANSEN
1966 modell PMC Gloria Six B200. Produsert av den japanske bilfabrikantenPrince Motor Company. Foto: RUNE JOHANSEN
1951 modell Packard Patrician 400. Har vært benyttet som direktørbil ved Norsk Engelsk Tobakscompani i Haugesund. Foto: RUNE JOHANSEN
1951 modell Packard Patrician 400. Har vært benyttet som direktørbil ved Norsk Engelsk Tobakscompani i Haugesund. Foto: RUNE JOHANSEN
Anton Kåre Drønen (44) har bygget opp en fantastisk samling gamle biler i Frøland i Samnanger. Her viser han oss en 1955 modell IFA F9. Foto: RUNE JOHANSEN
Anton Kåre Drønen (44) har bygget opp en fantastisk samling gamle biler i Frøland i Samnanger. Her viser han oss en 1955 modell IFA F9. Foto: RUNE JOHANSEN
  1966 modellen Dodge Charger har vært i min eige siden 1999. Den er vel en av de bilene i samlingen som alltid har vært en guttedrøm, som er blitt virkelighet, sier Drønen. Foto: RUNE JOHANSEN
1966 modellen Dodge Charger har vært i min eige siden 1999. Den er vel en av de bilene i samlingen som alltid har vært en guttedrøm, som er blitt virkelighet, sier Drønen. Foto: RUNE JOHANSEN
Anton har lagt vekt på miljøet, med tidsriktig bensinpumpe. Foto: RUNE JOHANSEN
Anton har lagt vekt på miljøet, med tidsriktig bensinpumpe. Foto: RUNE JOHANSEN
Her en 1952 modell Desoto Deluxe med gangstercaps og en perlerad i krom i grillen. Bilen har gått i Akershus. Foto: RUNE JOHANSEN
Her en 1952 modell Desoto Deluxe med gangstercaps og en perlerad i krom i grillen. Bilen har gått i Akershus. Foto: RUNE JOHANSEN
Kaiser Deluxe 1953. Henry J. Kaiser var en industrigigant i USA, mest kjent for bygging av "Liberty båter". Etter krigen startet han produksjon av biler. Det er stil over denne. Foto: RUNE JOHANSEN
Kaiser Deluxe 1953. Henry J. Kaiser var en industrigigant i USA, mest kjent for bygging av "Liberty båter". Etter krigen startet han produksjon av biler. Det er stil over denne. Foto: RUNE JOHANSEN
Anton har plass til det meste. Her en liten Puch moped. Foto: RUNE JOHANSEN
Anton har plass til det meste. Her en liten Puch moped. Foto: RUNE JOHANSEN