Ferrari FF: Her er din nye drømmebil!

Ferraris første med firehjulstrekk - og den har plass til fire.

Ferrari FF3
Ferrari FF3

Ved middagstider i dag ble bildene av nye Ferrari FF sluppet, akkurat som lovet. Og vi vil tro produktiviteten sank betraktelig resten av dagen på mange arbeidsplasser rundt om i verden.

For om kjøperkretsen ikke er den største, har den nye toppmodellen fra den lille sportsbilprodusenten i Maranello en annen og meget viktig funksjon: Den figurerer på toppen av svært mange menneskers liste over hva de ville kjøre dersom de skulle komme i den posisjon at penger ikke spiller noen rolle.

Den nye drømmebilen

Nå får de et nytt navn å lære seg. FF tar over etter 612 Scaglietti som den ultimate drømmebilen.

Les også: Frank realiserte drømmen om egen Ferrari

Det er sjelden det kommer så mye nytt på én gang fra Ferrari - og det er sjelden at nyhetene er så prangende. FF vil utvilsomt bli en skikkelig show stopper når hordene av publikummere om kort tid strømmer til bilutstillingen i Geneve, hvor bilen skal ha sin offisielle debut.

Ferrari FF2
Ferrari FF2

I dag må vi nøye oss med de første, tre offisielle bildene - for øvrig fotografert av Giovanni Gastel - og de er flotte nok til at både kvelden og helgen er reddet for mange Ferrarister.

Masser av plass

Det mest iøyenfallende er at Ferrari har satset på en "shooting brake", altså en karosseriform med klart slektskap til stasjonsvognen.

Det er ingen ny tanke i sportsbilverdenen, tvert imot er det i de mer luksuriøse klassene at begrepet oppsto i sin tid, da velbeslåtte mennesker med stort hastverk og solid økonomi ville ha litt ekstra plass til golfbager og annet stæsj. FF er imidlertid den første virkelige "superbilen" vi kan huske som følger denne oppskriften.

Bagasjeplassen - og det er første gang vi kan huske at Ferrari har gjort det begrepet til en sentral greie i presentasjonen av sine biler - oppgis til 450 liter, som kan utvides til 800 med baksetene nedslått. Det skal være "best i klassen", uten at vi helt ser for oss hvem konkurrentene er. Men det legges til at det også er bedre enn flere firedørsbiler, og da begynner det så smått å bli imponerende.

For vår egen regning må vi si at vi liker det vi ser - det er god flyt i linjene, som er tryllet frem ved hjelp av Pininfarinas ypperste fargestifter. Vi regner uten videre med at interiøret er så godt planlagt at dette også i praksis gir både anvendbar ekstra plass og økt komfort for de av kjøperne som faktisk bruker Ferraris toppmodeller som det de er ment som - ekstreme biler med fullgod plass til fire.

Les også: Også Lamborghini går nye veier

Super-lett firehjulstrekk

FF står visstnok for "Ferrari Four". Det henspeiler, naturlig nok, på at det er en fireseter. Men det har også dobbel betydning, i og med at man under skallet på denne bilen finner nok en nyhet som i Ferrari-sammenheng er minst like stor som "shooting brake"-karosseriet - nemlig firehjulstrekk.

Ferrari FF1
Ferrari FF1

Denne bilen representerer egentlig mer en revolusjon enn evolusjon av en gammel idé, hevder Ferrari i sin pressemelding. Og vi er fristet til å gi dem rett i det.

4RM er navnet på Ferraris nyutviklede firehjulstrekk, og det skal visstnok veie hele 50 prosent mindre enn et konvensjonelt firehjulstrekk-system, uten at man er mer konkret enn som så.

Uansett høres det lovende ut. Den lave vekten har bidratt til å forenkle oppgaven med å oppnå ønsket vektfordeling med 53 prosent over bakhjulene, og man understreker at samtlige elektroniske systemer for distribusjon av krefter, demping, bremsing og sikkerhet for øvrig er fullt integrert og sørger for maksimale egenskaper.

0-100 på 3,7 sekunder

Noe annet skulle da også bare mangle i en slik bil.

Motoren er også ny, men i denne sammenhengen blir selve hjertet i hesten den minst spennende nyheten - man regner liksom med at det er greit med punch i vogna uansett.

Som tidligere er det en V12 som leverer kreftene. 6,3 liters volum produserer 660 hestekrefter, som på typisk italiensk vis er på sitt absolutt friskeste ved et relativt hissig turtall - eller hva sies om 8.000 omdreininger per minutt?

Giringen besørges med en F1-kasse med dobbelclutch, og den 1.790 kilo tunge bilen er garantert å klare 0-100 kilometer i timen på 3,7 sekunder.

"Bare" 360 gram CO2 per kilometer

Noen pris i Norge er det trolig altfor tidlig å spørre om, og det loves heller ikke noe konkret leveringstidspunkt etter at bilen altså premiere-vises i Geneve. Vi vil tro at de mest utagerende sportsbilkjøperne allerede har tatt plass i køen.

Avgiftsmessig kan det være verdt å merke seg at FF er oppgitt med et CO2-utslipp på 360 gram per kilometer, en enorm forbedring i forhold til 612 Scagliettis 470 gram. Det hjelper nok likevel ikke dersom du ikke har begynt å spare riktig ennå, er vi redd.

Litt annet budsjett? Tør vi foreslå en Fiat X1/9: