Action Mobil: Bobil for virkelig tøffe turer

Action Mobil er bobilen for de som ikke nøyer seg med å kjøre på landeveien - eller holde seg i samme verdensdel.

Action Mobil Temet L er en litt lengre utgave av Temet S modellen. Men alle variantene tar deg trygt fram gjennom Sahara. Foto: Action Mobil
Action Mobil Temet L er en litt lengre utgave av Temet S modellen. Men alle variantene tar deg trygt fram gjennom Sahara. Foto: Action Mobil

- Hø-hø-hø! Denne var rååå. Steeeeike for en doning!

Se dem for deg, vennene dine: Når du svinger opp foran dem før fisketuren til de dype skogene eller rypejakta på høyfjellet. De stimler rundt bilen og utbryter sine mest beundrende lyder. Over din campingbil. Din MAN!

Det kan faktisk gå i oppfyllelse.

Drømmen om eventyr

Om du har lommene fulle av grunker selvsagt. Og om du blar opp alt som trengs for å kjøpe og - ikke minst; tolle denne bilen inn i Norge.

For bilen, en 2004-modell MAN Action Mobil Temet Ser nå til salgs for en kunde hos produsenten i Østerrike. I prospektet vi har fått på epost opplyses det at den avhendes av "private grunner i mai".

Vi skal ikke spekulere i hva disse grunnene er, men kjenner at synet av bilen gir næring til drømmen om private ekspedisjoner over staur og kampestein, gjennom vann og sand - ja gjerne helt til Dakar.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Dette er Temet S-utgaven, bilen som er til salgs. Foto: Action Mobil
Dette er Temet S-utgaven, bilen som er til salgs. Foto: Action Mobil

For med denne bilen har du nesten militær fremkommelighet. Og med huset på ryggen kan du avslutte kjøreturen akkurat når det måtte passe, søke drømmeland noen timer på sengen, bare for å fortsette eventyret når du våkner.

Sjarmerende offroad-tass: Suzuki SJ 413

Tre sperrer, selvfølgelig

La oss sette dagdrømmingen på pause et øyeblikk og se på de harde specsene:

Bilen er bygget på et 2-akslet MAN-chassis. Camperen drives fremover av en 6,8-liters, sekssylindret turbodiesel på 220 hestekreter. Viktigere - bruksområdet tatt i betraktning - er dreiemomentet er solide 850 Nm.

Kraften plantes til underlag av alle typer gjennom en 6-trinns manuell girkasse.

Og så kommer vi til det absolutt viktigste: Alle ekspedisjons-wannabee's våte drøm: Når du legger inn lavgiret, kan du også aktivere hele tre differensialsperrer!

Med bakaksel, mellomaksel og framaksel låst skal det ekstremt dype gjørmehøl til for å stoppe deg. Og med de store 365/80-20-hjulene skal det mildt sagt uveisomt terreng til før du må ta kveld.

Bilen har selvsagt GPS-system som kan guide deg gjennom Antarktis om det er din private drøm. Action Mobilen er dessuten utstyrt med 2 dieseltanker med til sammen 890 liters kapasitet. Den har også innbruddssikre vinduer om du skulle finne på å forville deg inn i sivilisasjonen.

Range Rover - 40 år med eksklusiv terrengbil

Interiørdesign fra Bonytt

Sånn kunne vi fortsette. Dette er hardcore. For de barske turene. For gutta.

Men: Det er faktisk en mulighet for at du kan få fruen med. Inne i camping-delen er bilen vennlig, nesten søt. Og ifølge bildene til prospektet ser det faktisk ut som om stearinlys er en del av standardutstyret.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Koooselig, jo! Her kan du faktisk ta med fruen på tur. Foto: Action Mobil
Koooselig, jo! Her kan du faktisk ta med fruen på tur. Foto: Action Mobil

Skal du kjøpe den, kan det saktens komme godt med med støtte fra den "bedre halvdel". Prisantydning for 2004-modellen er 1,5 millioner kroner.

Og da er selvsagt ikke norske skilter (eller avgifter) på plass.

Fantasien om det barske

Mange av oss kunne nok ha våre private grunner for å kjøpe et slikt leketøy. Kanskje å stille den opp for natten på en rasteplass på Hardangervidda, gå ut og slå lens, kaste et blikk mot bilen og føle at man var på røff ekspedisjon i det mest uveisomme Sibir og ikke på riksvei 7 mellom Oslo og Bergen.

Men det blir nok bare med drømmen. Eller?

Iver har terrengbil med Scania V8

Dette er campingbilen du tar med deg når E18 blir for kjedelig. Foto: Action Mobil
Dette er campingbilen du tar med deg når E18 blir for kjedelig. Foto: Action Mobil