Porsche 911: Dette er juks- rett og slett

Nei, dette er ikke en Porsche 911 Turbo.

Luftinntaket er påklistret kamuflasje for å forvirre deg til å tro at det er snakk om 911 Turbo. Foto: Scoopy
Luftinntaket er påklistret kamuflasje for å forvirre deg til å tro at det er snakk om 911 Turbo. Foto: Scoopy

Flere medier har den siste tiden spekulert i om bilen på bildene er neste generasjon Porsche 911 Turbo.

Nå har spionfotografene fra Scoopy tatt nye bilder som tydelig avslører at det typiske 911 Turbo-kjennetegnet bare er kamuflasje. Luftinntakene på bakskjermene er altså påklistret folie.

Porsche-mekaniker

- Nei, jeg tror dette er den nye generasjonen - 998 som den heter - av Carrera S. Turbo-modellen vil nok få enda bredere skjermer med ekte luftinntak og en stor, fast bakvinge, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Nye 911 kan komme på veien allerede i år. Foto: Scoopy
Nye 911 kan komme på veien allerede i år. Foto: Scoopy

Han burde vite hva han snakker om. Ikke bare er han entusiast med Porsche 911 i egen garasje, han var også Norges eneste trestjerners Porsche-mekaniker tilbake på 80-tallet en gang - men er forsatt ihuga entusiast.

- Hvor store blir egentlig endringene fra dagens 997-serie når du ser på spionbildene?

Litt større

- Dette er ikke snakk om veldig store endringer. Dagens design står seg bra. Men det er tydelig at frontlyktene reises litt mer opp - og akkurat det peker bakover mot tidlige modeller. Ørlite retro egentlig, og definitvt ikke slik man moderniserte biler for eksempel på 90-tallet.

- Hva annet er nytt?

- Vi ser at sidespeilene er flyttet framover på døren, trolig for bedre aerodynamikk. Dessuten sier ryktene fra spionfotografene at karosseriet skal være noe lenger for å gi bedre innvendig plass. Det spekuleres også i at både front og baklamper får LED-teknologi.

Porsche 911 GT2 RS - den sterkeste noen sinne

Fire sylindre?

Benny venter seg at den nye generasjonen som tidligere kommer med både firehjulstrekk og bakhjulstrekk.

- Dessuten blir den helt sikkert tilgjengelig med Porsches 7-trinns dobbeltklutsj-girkasse.

- Hva med downsizing, som er så populært for tiden? Er det fare for at 911 kommer med fire sylindre og lavere CO2-utslipp?

- Nei, der tror jeg du kan ta det med ro. CO2-utslippet vil forhåpentligvis være noe redusert, men på 911-modellen vil nok bokser-sekserne være med lenge ennå.

Spør Benny om Porsche

Veldig, veldig Porsche

- Men Porsche har bekreftet at de utvikler en firesylindret boksermotor?

- Den tipper jeg er beregnet for Boxster og Cayman. Man tukler ikke med selve image-byggeren 911!

Benny har også snappet opp rykter om at Porsche jobber hardt for å holde vekten nede. Sannsynligvis vil det bli en utstrakt bruk av aluminium i bilen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Selv om bilen har en del kamuflasje kan vi se at frontlyktene på 998-generasjonen av 911 får mer oppreiste frontlykter. Foto: Scoopy
Selv om bilen har en del kamuflasje kan vi se at frontlyktene på 998-generasjonen av 911 får mer oppreiste frontlykter. Foto: Scoopy

- Og så blir den enda raskere enn forgjengeren, trolig fra en oppgradert utgave av dagens boksermotor.

- Liker du hva du ser på bildene?

- Ja, dette blir nok bra. Jeg tror 998-generasjonen blir mer Porsche enn noen sinne. Og bare vent til turbo-versjonen kommer. Den blir heftig!

Er gammel Porsche 911 en god vinterbil? Les hva Benny mener