Illustrasjonsbilde.
Illustrasjonsbilde.

Derfor kan det koste mange tusen kroner å skifte en lyspære

Før var det enkelt - nå har det blitt både komplisert og dyrt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg har et spørsmål angående lyspærer på bil som jeg selv har erfart plutselig begynner å bli en skikkelig kostnad. Ikke selve pæra, men at det kan være svinedyrt å skifte den. Er det ikke helt urimelig at de lager bilene sånn? Det må vel bare være for å vri mer penger ut av bileierene, vi har jo ikke noe valg når en pære går?

Kan man kreve at forhandleren gjør dette gratis? Hva er det verste du har vært borti når det gjelder lyspærebytte?

Benny Svarer:

Er dette bare en to – tre minutters jobb så gjør forhandleren ofte dette gratis, da det faktisk er mer jobb å skrive ut fakturaen, enn å gjøre jobben. Pæra må man som regel betale for. Er det en vanlig H4-pære koster ikke denne mer enn en pølse-meny på bensinstasjonen. Slik var det i alle fall før, men tidene forandrer seg...

Som du selv er inne på, så er det ikke alltid like enkelt å skifte pærer på alle biler lengre – dessverre. Lyspærer er også deler som ikke dekkes av garantien, så det vanligste er å ta betalt for både jobb og pære.

Og på noen av de nyere bilene, er det faktisk ganske mye jobb å bytte pære. Er det i tillegg xenonpære, så er det heller ikke uvanlig at denne koster både 1000 og 1200 kroner – originalt.

Når det gjelder de verste bilen jeg har vært borte i angående dette er Cadillac Escalade av den nyeste typen den første jeg tenker på. Her begynner man med å demontere støtfanger-trekket foran – for å så jobbe seg videre innover til man får løsnet lampa. Om jeg ikke tar helt feil, så var det oppført at denne jobben skulle ta fire timer i timelista. Det høres utrolig ut, men det var virkelig en litt tricky jobb – inntil man hadde gjort det noen ganger... Da gikk det kjappere!

Billig ble det heller ikke. Fire verkstedtimer, xenonpære, moms og verkstedmateriell – det blir fort 6000-6500 kroner - for å bytte en hovedlyspære

Les også: Brukte 5 timer på å skifte pære


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Full oversikt over bruktbilene – klikk her:

Synspunkter/efaringer? Skriv i kommentarfeltet under: