Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I mars er den her - Audis nye A6. Og dermed er det klart for enda tøffere kamp i klassen for premium-storbiler. Både BMW og Mercedes stiller med nesten-nye biler, 5-serie og E-klasse. Nå får vi testen på om de er bra nok i konkurransen mot Audis representant i klassen..

Dette er en svært viktig bil for Audi – og en av drømme-familiebilene for mange nordmenn. Audi åpner for bestilling i februar og prisene starter på 471 200 kroner.

Helt klart ny

Nye Audi A6 er 4,92 meter lang, 1,87 meter bred og bare 1,46 meter høy. Det er sportslige proporsjoner for en bil i storbilklassen.

Akselavstanden har økt og er nå 2,91 meter. Myke overflater og presise linjer dominerer designet. Den lave taklinjen og den fremtredende skulderlinjen langs bilens side skaper et dynamisk helhetsinntrykk. Frontlyktene, som er tilgjengelige med full LED-teknologi, understreker den kraftfulle fronten. Du ser definitivt at det er en A6 – men det er også like klart en ny A6.

Mye aluminium

Audi_a6_2011-innv.

Interiøret gjenspeiler de sportslige linjene. Instrumentpanelet er buet og setter sjåføren i sentrum. Forsetene kan selvfølgelig leveres med blant annet ventilasjon – og massasjefunksjoner - og den økte akselavstanden sørger for mer plass til passasjerene i baksetene.

Siste generasjon Audi MMI, kjent fra Audi A8 og Audi A7 Sportback, jobber tett sammen med bilens valgfrie assistanse- og sikkerhetssystemer. Egne online-tjenester og navigasjon via Google Earth er også noe av hva nye Audi A6 kan by på. Bagasjerommet er for øvrig på 530 liter.

Se hvilken konkurrent som har klassens største bagasjerom:

Det er mye aluminium i nye Audi A6. Det gjør den lett, stiv og sikker. Nøye tilpassede komponenter og systematisk hydraulisk demping gir god kjørekomfort. . Siste generasjon quattro permanent firehjulsdrift er tilgjengelig for flere motoriseringer, og fordeler kreftene 40:60 mellom for- og bakhjulene.

0.49 liter/mil

Audi_a6_2011.siden

En egen sportsdifferensial for bakakselen er også tilgjengelig på de større motorene. Audi drive select er standard og kan kombineres med adaptiv luftfjæring. En ny funksjon i Audi drive select er ”Efficiency-mode”, den vil stille inn bilens egenskaper for maksimal sparsommelighet.

Et bredt utvalg av motorer fra 163 Hk til 300 Hk gir mye å velge mellom. De to 2.0 TDI motorene har et forbruk helt nede på 0,49 liter per mil, noe som gir et CO2-utslipp på 129 g/km ved blandet kjøring.

Sammenlignet med forrige generasjon er drivstofforbruket redusert med opp til 21 prosent. Bruk av aluminium har redusert vekten av karosseriet med 30 kg. Avhengig av modell er totalvekten redusert med så mye som 80 kg.

Her kan du lese mer om brukt A6 i Brooms bruktbilguide

Starter på 163 hk

17” aluminiumsfelger, elektromekanisk styring, start/stopp-system, tyverialarm, førerinformasjonssystem, bluetooth og Audi pre sence basic er noe av standardutstyret på nye A6.

- Vi er særdeles godt fornøyd med prisene på nye Audi A6. Den effektive 2.0 TDI motoren på 163 Hk kler bilen svært godt og løfter Audi A6-opplevelsen. Vi gleder oss til å presentere nye Audi A6 til nye og eksisterende kunder, sier Vidar Eriksen, direktør for Audi hos importøren Harald A. Møller AS i en pressemelding.

Her er alle prisene på nye Audi A6:

audipriser

Vil du se flere bilder av nye A6? Da klikker du her:

A6 på billigsalg? Les testen her:

Audi_a6_2011.bakfra