Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har den siste tiden tilbrakt mye tid med tyske TÜV nye, store kvalitetsundersøkelse.

Tall, bilmerker, årsmodeller, feilprosenter og bilmodeller fra et omfattende materiale analyseres. Det er resultatene etter det vi kjenner som "EU-kontroll" eller Periodisk kjøretøykontroll (PKK) av nesten 7,3 millioner biler – foretatt i Tyskland – som gir grunnlaget for statistikken.

Les også: Slik blir nye Toyota Yaris


Norsk SUV-favoritt

Nå saumfares tall og kolonner for å finne den aller beste SUV-en. Og det skal vise seg å ikke bli spesielt vanskelig.

Det er en kjent og kjær bil – en bestselger i sin klasse gjennom mange år som stikker av med seieren her. Nemlig Toyota RAV4.

Jo eldre jo bedre?

Det rare er at det faktisk – ved første øyekast – ser ut som at jo eldre den er, jo bedre er den.

Slik er det selvfølgelig ikke. Men RAV4 har en helt utrolig jevn kvalitet, også over tid. Det gjør denne bilen til et trygt bruktbilkjøp., noe mange nordmenn for lengst har oppdaget. Bilen har nemlig lenge vært svært etterspurt på bruktmarkedet – og de selges fort.

Toyota-RAV4_2003_i-fart


Slått av Porsche

Ser man på 10 – 11 år gamle biler, ligger Toyota RAV4 på nest øverste plass med en feilprosent på 10,5. Hvilket er utrolig bra, den er bare slått av Porsche 911. Og her er det nok grunn til å tro at 911-ene både går kortere og nok har litt mindre strabasiøse liv enn familiebilen RAV4.

På 8–9 år gamle biler ligger den på tredjeplass med en feilprosent på 10,2 – bare slått av Porsche 911 og også Porsche Boxster.

Om vi tar for oss 6–7 år gamle biler, har feilprosenten sunket til 7,8. Men da sniker en annen liten SUV seg inn på listen et par plasser foran, Nemlig Subaru Forester som i denne årsklassen har en feilprosent på 7,2.

Men det er altså ikke noe særlig tvil over tid. Da er Toyota RAV4 den suverent beste SUV-en, ifølge TÜV

Les også: Denne Toyotaen har vært på Sydpolen


For by og land

RAV4 er blitt prototypen på en folke-SUV med permanent firehjulstrekk – som ikke er for dyr. Den egner seg like bra til bykjøring over trikkeskinner og brustein som til kjøring på dårlig setervei.

Kjøreegenskapene er ikke verdens beste, men helt greie. Bilen understyrer noe i svingene og noen klager over at fjæringen oppleves som litt stumpete. Noen offroader er den heller ikke, da firehjulstrekksystemet mangler lavserie-gir.

Men alt i alt: En traust og solid bil som passer perfekt til norske forhold med mye forskjellig vær og føre og en veistandard vil helst ikke snakker om ...

Del denne med Facebook-vennene dine

Les mer om RAV4 i Brooms bruktbilguide – klikk her:


Bestselgeren RAV4 er en av bilene som er berørt av den nye tilbakekallingen fra Toyota.