Skoda Montecarlo 1
Skoda Montecarlo 1

Skoda Fabia Monte Carlo: Mye moro for lite penger

Skoda feirer 110 års racing-historie med barsk spesialutgave.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Undertegnede er ingen overdreven fan av små biler. Men skal de først være små, kan de godt gjøre litt ut av seg - og ha litt personlighet.

Nye Skoda Fabia Monte Carlo er et bevis på hva man kan utrette med relativt små midler, selv om utgangspunktet er noe av det mer trauste og ordinære som går på hjul. Pressebildene av den lille røde gir oss rett og slett lyst på jordbær, og det er aldri et dårlig tegn...

Les også: Tøff småbil - slik er Mini Cooper som bruktbil

Liten og barsk

Monte Carlo er en småbil med "bad attitude". Samtlige får sortlakkert tak på Mini-vis, mørke vinduer, sorte vindusstolper og speilhus, og spoilere og sideskjørt av typen "fotsid". Spoilerkitet er for øvrig i sort pianolakk-finish, og minner sterkt om det som med stort hell ble puttet på mange perlehvite biler da Volvo C30 ble lansert.

Skoda Montecarlo 3

Sortlakkerte 17" aluminiumsfelger, grill og til og med sotede frontlykter resulterer i en bil som ser ut som at den har tatt på seg solbriller, og er klar for hva som enn måtte komme.

Og vi tviler ikke på at "attituden" vil smitte over på de som sitter i RS-interiøret med skålede sportsseter, lærtrukne detaljer med røde sømmer, og til og med røde felter i selve setene for den som virkelig vil synes.

Manuell og femdørs

Hvor mye av denne "attituden" som kan overføres til veien blir helt opp til kjøperen. Skoda har bestemt seg for at sportslighet sitter like mye mellom ørene som mellom framskjermene.

Kundene får derfor lov å bestille Monte Carlo med hvilken motor de vil i Fabia-programmet, bortsett fra den aller minste. Det vil si med 1,2 liters bensinmotorer på 70 hester, 86 hester TSI eller 105 hester TSI, eller dieselmotorer på 1,2 liter og 75 hester, 1,6 liter og 90 hester eller i "verste fall" en 105 hesters utgave av den siste.

Les også: Liten og tøff - slik har Fiesta utviklet seg

Til forskjell fra vanlige Fabia får man dog ikke mulighet for å bestille den største bensinmotoren med DSG-kasse, men man må pent gire sin Monte Carlo selv. Sportsversjonen blir også kun bygget på femdørs kombikupé, ikke som stasjonsvogn.

Det siste synes vi er litt synd - Skoda kunne blitt rimelig alene om å tilby en sportslig stasjonsvogn i denne klassen. Og fy, så tøff den kunne blitt...

Skoda Montecarlo 2

Feirer motorsport-historie

Lanseringstidspunktet er ikke tilfeldig. I disse dager går Rally Monte Carlo av stabelen for 79. gang, og man feirer samtidig 100-årsjubileet for det første av disse legendariske billøpene, som har satt Europa og store deler av verden på hodet.

Skoda understreker også at spesialmodellen er ledd i feiringen av merkets egne, stolte racing-tradisjoner som man hevder at strekker seg så langt som 110 år tilbake i tiden. Hvordan det enn var med den saken så kan man i hvertfall slå i bordet med både helhjertet satsing og respektable resultater de siste årene - hvor rally-utgaven Fabia S2000 har gjort seg bemerket.

Mye gøy for pengene?

Prismessig kommer den billigste bensinutgaven av Fabia Monte Carlo på 187.500 kroner og den dyreste dieselen på 215.900 i Norge, begge pluss frakt og leveringskostnader.

Det er for den billigstes del ikke mer enn drøyt 10.000 opp i forhold til listepris for en standard Classic-utgave med samme motor, med det forbehold at vi da snakker om "kundepris" inklusive registrering og diverse. Altså ikke direkte sammenlignbart, men uansett ser dette ut til å kunne bli mye ekstra moro for det som kan se ut til å bli et forholdsvis nøkternt prispåslag.

Og, ikke å forglemme, mye ekstra "attitude"...

Les også: Attitude, sa du? Ikke glem Audi A1