Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det norske nybilmarkedet blir et merke fattigere fra 31. januar 2013.

Det er datoen japanske Daihatsu har gått ut med. Da stanser de alt salg i Europa – og trekker seg ut av vår verdensdel.

Den offisielle årsaken er strengere krav i Europa – samt den kraftige svekkelsen av euro mot yen.

Tar ansvar

Her hjemme har Daihatsu i en årrekke blitt importert av Bertel O. Steen (BOS). I en pressemelding fra BOS-selskapet Nordisk Bilimport heter det at " Daihatsu tar ansvar for sine kunder og deres biler også etter januar 2013; beslutningen vil ikke påvirke ettermarkedet med service, garantiansvar og levering av reservedeler til tidligere solgte Daihatsu-biler".

Det understrekes også at Daihatsu-eierne vil få full fabrikkgaranti, inkludert rustgaranti og tilhørende service i garantiperioden. Nordisk Bilimport vil også sørge for service og reservedeler "så lenge det vil være etterspørsel i markedet".

LES OGSÅ: Dette er en av verdens snåleste biler

Tungt å selge

– Dette kommer vel ikke akkurat som noen stor overraskelse. Daihatsu har vært bittesmå i mange markeder og har heller ikke solgt mye biler her hjemme de siste årene. Men likevel er det jo litt vemodig. Vi trenger mangfold i nybilmarkedet og nå blir det litt mindre, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– I praksis er det vel slutt nå - og ikke i 2013?

– Ja, det er svært nærliggende å tro. Det er jo ikke akkurat enkelt å selge et bilmerke som har erklært at det skal trekke seg ut av markedet. Derfor er det nok i praksis kroken på døra allerede nå.

Hatt sitt marked

– Hva vil du huske best fra Daihatsu-tiden?

– Jeg er jo såpass gammel at jeg husker da de etablerte seg i Norge, mener det var i 1980. Da kom Charade G10 med tresylindret motor og femtrinns girkasse, en ganske sjarmerende liten tass med veldig lavt forbruk, den solgte faktisk ganske bra. Og så må vi jo ikke glemme "verstingversjonen" Charade Turbo, det var en ganske sinnssvak liten GTI-killer.

– Senere kom biler som Applause og offroaderen Rocky som også solgte ganske bra, I de senere årene har det vært YR-V, Terios og Sirion – ja også "Donald-cabrioleten" Copen. Ikke akkurat storselgere noen av dem. Men tross alt ruller det altså rundt 7000 Daihatsuer på norske veier, det viser jo at de har hatt et visst marked her også, avslutter Benny.

En Daihatsu troner øverst på lista over bilene som stjeles mest. Les mer her:

Det begynner å bli noen år siden denne var nybil - og spesielt skarpt kan vel bildet av Charade heller ikke bedkyldes for å være.

Har du Daihatsu-minner? Skriv i kommentarfeltet under: