telenor_netcom (Foto: Faksmile)
telenor_netcom (Foto: Faksmile)

Du må betale for å vente på at de tar telefonen

Havner du i kø hos kundeservice, koster nok samtalen mer enn du tror.

Utallige minutter med ventemusikk og en automatisk stemme som forteller deg hvilket nummer du er i køen er ikke bare gørr kjedelig, det kan også være kostbart. Den tiden hvor du venter på å snakke med mobilselskapets kundeservices likestilles med tiden det tar å snakke med kundeservice. Ventetiden regnes altså som samtaletid.

Systemet skiller ikke

Samtlige mobiloperatører TV 2 hjelper deg har vært i kontakt med, tar seg betalt for ventetiden. Selve oppstartprisen og minuttprisen er ikke særlig oppsiktsvekkende, men er man uheldig og må vente lenge kan prisen bli høyere enn man tror.

– Systemet vårt klarer dessverre ikke å skille mellom den tiden man står i kø, og den tiden man prater, forteller administrerende direktør i Tele 2 Haakon Dyrnes til TV 2 hjelper deg.

Heller ikke Telenor, Netcom, Chess, One Call, djuice eller Talkmore sine systemer klarer å skille mellom ventetid og faktisk samtaletid.

Les også: Denne 17-åringen kan ha spart deg for masse penger

Opplyser ikke kundene

– Teleselskapene kan ta betalt for ventetiden, men da bør kunden får informasjon om det på forhånd. Blir det ikke opplyst om dette, har man ikke muligheten til å bestemme om man vil ta den utgiften eller ikke, og det er veldig synd, sier Martin Skaug Kalsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

TV 2 hjelper deg tok en ringerunde for å sjekke hvorvidt teleselskapene opplyser kundene om dette. Det viser seg at ingen av testens teleselskaper gir informasjon om dette over telefonen.

Les også: Betalte 2.500 for én mms og fire besøk på internett på Kiel-ferja

Oppstart Mobil

Minuttpris mobil

Oppstart fasttelefon

Minuttpris fasttelefon

Regnes ventetid som samtaletid?

Oppgis det om ventetid regnes som samtaletid på telefon?

Telenor

0,59

0,80

0,89

0,39

Ja

Nei

NetCom

0,89

0,85

0,89

0,85

Ja

Nei

Tele2

0,59

0,79

0,59

0,39

Ja

Nei

Chess

0,60

0,60

0,60

0,60

Ja

Nei

One Call

0,59

0,89

0,59

0,80

Ja

Nei

Talkmore

0,59

0,69

0,59

0,69

Ja

Nei

djuice

25 per samtale

25 per samtale

25 per samtale

25 per samtale

Ja

Nei

Fastpris

Til tross for at djuice er et Telenor-selskap, opererer de ikke med samme priser som Telenor for å ringe til kundeservice. Ringer du kundeservicen til djuice, betaler du nemlig en fastpris på 25 kroner per samtale.

– Vi er et ganske billig abonnement, og det at vi har fastpris på kundeservicetelefonen er med på å holde prisen nede. Fordi vi har en ung målgruppe med folk i alderen 20 til 30 år, har vi valgt å primært ha kundeservicen på nettet. sier Gro Anita Breie, markedssjef i djuice.

I praksis vil dette si at de som har behov for kundeservice over telefonen betaler litt mer, slik at de kundene som ikke har behov for hjelp eller benytter seg av kundeservicen på nettet, kommer billigere unna.

– Hvis du tar kontakt med kundeservice på grunn av en reklamasjon eller andre ting som selskapet selv er skyld i, skal man ikke som kunde trenge å bære den kostnaden, forteller Kalsos.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter