Anders Eikums Corvette er en av bare to som ble bygget med panoramavinduer i siden. Foto: Privat
Anders Eikums Corvette er en av bare to som ble bygget med panoramavinduer i siden. Foto: Privat

Corvette: Den aller villeste er norsk!

Denne Corvetten møter du ikke maken til. For det finnes ikke.

I forrige uke skrev vi om en 1973 Corvette "Sport Wagon" som en selger i USA forlanger friske 125.000 dollar for. Vi nevnte at vi kjenner til en tilsvarende i Norge, men ikke hadde sett den på en stund. Men Broom-leserne visste hvor den var - på finn.no.

Gjensynet med den brune bilen, som etter hva vi husker kom til Norge for rundt ti år siden, avdekker at det nok er en mer spesiell bil som er til salgs her i landet enn den tidligere omtalte i USA. Vi ringer sporenstreks Anders Eikum på Classic Corner i Vestfold for å friske opp i hukommelsen.

Les også: Denne forlanger man 125.000 dollar for

- Hei, det er fra Broom.no. Vi har nettopp skrevet om en Corvette Sport Wagon i USA, og plutselig dukket din opp til salgs. Det er noen år siden vi så den sist...

En av to opprinnelige

- Ja, denne er nok mer spesiell enn den du har sett i USA. Der borte finnes det mange, men bilen jeg har er en av de opprinnelige, sier Anders.

- Fortell!

- Jo, den er en av to opprinnelige som ble bygget av custom-byggeren Chuck Miller og hans firma Styline Customs. Bare de to hadde panoramavinduer bak på siden, som gikk opp i taket, og Monza-front. En av dem to brant senere opp, slik at dette er den eneste som er igjen av denne typen, forteller den stolte eieren.

Front som ligner veldig på Chevrolet Monza er en av de godt synlige modifikasjonene på denne Corvetten. Foto: Privat
Front som ligner veldig på Chevrolet Monza er en av de godt synlige modifikasjonene på denne Corvetten. Foto: Privat

Om ikke stasjonsvogn-hekken er iøyenfallende nok i seg selv, så er fronten på denne bilen direkte voldsom. Til Corvette å være er den både rettlinjet og bred, og nesten identisk med fronten på småbilen Chevrolet Monza, som kom på markedet som 1975-modell som en erstatning for Vega. Vet man ikke annet, er det lett å tippe at bilen er ombygget etter at Monzaen var lansert, men Anders bedyrer at denne er eldre enn som så:

Premiert på SEMA i 1971?

- Chuck Miller bygget denne bilen, som har byggenummer 1, til SEMA-showet i Los Angeles i 1971. Der skal den for øvrig ha vunnet to priser, blant annet én for beste lakk, men jeg har ikke klart å finne bilder fra utstillingen på nettet så jeg har fått dokumentert dette. I det hele tatt er det vanskelig å finne opplysninger om SEMA-showene fra 70-tallet, beklager Anders Eikum.

Våre forsøk på å bringe klarhet i historikken på disse bilene, samt SEMA-dokumentasjon, ender med samme konklusjon.

Les også: Norske Peers custom-MC vant show i USA

Eieren beskriver bilen som velbygget og med bra finish - mye bedre enn en del tilsvarende "hjemmebygg" han har sett andre steder.

Bortsett fra felgene skal denne bilen være ganske nøyaktig som den var i 1971, da den vant premier på SEMA i Los Angeles, forteller eieren. Foto: Privat
Bortsett fra felgene skal denne bilen være ganske nøyaktig som den var i 1971, da den vant premier på SEMA i Los Angeles, forteller eieren. Foto: Privat

- Chuck Miller var en ener i bransjen, og med seg i firmaet Styline Customs hadde han blant andre faren til Chip Foose, som jo er en av de store profilene i custom-miljøet i dag. Disse to identiske bilene som ble bygget først sto modeller for de ombyggingssettene som senere ble markedsført av flere andre, blant annet Eckler´s, Greenwood og en del andre. Det er nok en av de settene som ligger til grunn for bilen du har skrevet om i USA, tror Eikum.

Tidsriktig utseende

Han kjenner ikke til hele historien på bilen, og etter 40 år er det vel rimelig å anta at den har blitt pusset opp noe underveis. Men 70-tallsstilen er fremdeles meget nærværende, både utenpå og inni.

Den tofargede, brune lakken er tidlig 70-tall på sitt aller beste - eller i hvertfall bruneste - og interiøret i bilen er trukket i stoff som minner om kjellerstuen i et standard, norsk husbankhus.

Også interiøret i bilen oser av 70-tall. Foto: Privat
Også interiøret i bilen oser av 70-tall. Foto: Privat

Kun et sett grove, moderne aluminiumsfelger som man gjerne ser på vans og store pickuper forstyrrer inntrykket. Men de er det enkelt å gjøre noe med - hvis man vil.

Om prisforlangende på den amerikanske bilen var friskt, så er det ikke noe direkte billigsalg Anders Eikum legger opp til heller. En jevn halv-million vil han ha før han signerer salgsmeldingen, og han mener ikke det er noen upris på en så unik bil. Får han ikke solgt, så beholder han den gjerne selv, også.

Argumentet "de har sluttet å lage dem" har sjelden passet bedre enn på denne bilen. For slike har de nesten aldri begynt å lage, engang.

Les også: Visste du dette om stasjonsvogner?