I dag åpner bilutstillingen i Detroit – og en av de mest interessante modellene der er utvilsomt denne: VWs nye Passat som er spesialtilpasset det amerikanske markedet.

Ikke bare er den utviklet med tanke på amerikanernes smak. Bilen skal også produseres i USA, noe som kutter prislappen betydelig i forhold til å importere biler fra Tyskland.

I forhold til "vår" Passat, er ingen deler av karosseriet identisk. USA-Passaten er også et hakk større. 4,86 meter lang er dette den største Passaten noensinne og nå er den blitt så stor at selv amerikanere kan begynne å se på den som en "fullverdig" bil.

Ikke spare-motorer

Slik ser USA-Passaten ut innvendig, her kjenner vi igjen elementer fra flere VW-produkter.

Kjøreegenskaper og understell er også skreddersydd amerikanernes smak. Det betyr i praksis mer fokus på komfort. Interiøret skal også være tilpasset det amerikanske kunder i dette segmentet etterspør.

Tre motorer er på plass i starten, og her snakker vi ikke akkurat bittesmå bensinmotorer med turbo eller små dieseler. Nei, på bensinfronten kan du velge mellom en på 2,5 liter og fem sylindre som yter 170 hk – eller dra til å kjøpe 3,6-liters V6-eren på 280 hk. Eventuelle dieselkunder må nøye seg med én i starten – nemlig den velkjente 2-liters TDI-en på 140 hk.

Se salgstallene: VW ble mest solgte bilmerke i 2010

Firedoble salget

Passaten skal bygges i Chattanooga, Tennessee. I praksis skal det bety at VW kan selge bilen flere tusen dollar rimeligere enn en tilsvarende modell importert fra Europa. Det snakkes om startpris på Passaten på rundt 20 000 dollar – eller litt i overkant av 120 000 kroner. Det er nesten så vi blir litt triste av å tenke på det ...

Volkswagen har store ambisjoner med denne bilen som får en nøkkelrolle i jobben med å øke VW-salget i USA voldsomt i årene som kommer. Målet er å firedoble dagens salgstall innen 2018.

Større SUV

For å klare det tyder mye på at VW også vil starte produksjon av en SUV hakket over Touareg i USA. Det er nærliggende å tro at denne vil dele mye mekanikk med Audi Q7. Touareg selger i dag brukbart i USA, mens lillebror Tiguan ikke har klart å markere seg i sitt segment.

Dagens Passat CC kommer forresten til å bli solgt side-ved-side med den nye Passaten. Firedørscoupéen har truffet det amerikanske markedet godt og fortsetter derfor sammen med sin nye sedan-bror.

Hvor ny er "nye" Passat? Les testen her:

Den amerikanske Passaten ruller ut fra samlebåndene ved fabrikken i Chattanooga i Tennessee - i høyt tempo.

Synes du denne ser bedre ut enn "vår" Passat? Si din mening i kommentarfeltet under: