AMC Eagle er en kul - og sjelden veteran. Vi fant et eksemplar til 21 000 kroner. Svenske kroner...
AMC Eagle er en kul - og sjelden veteran. Vi fant et eksemplar til 21 000 kroner. Svenske kroner...

Nå er det tid for å harry-handle veteranbil

Sverige betyr stort utvalg - og hyggelige priser. Her er noen eksempler.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når trost og sisik, gjøk og stær melder sin ankomst, så forsvinner også de brukbare moro-bilene raskt fra markedet. Hadde du tenkt du skulle være smart og kjøpe til vinterpris, ja da kan det plutselig være for sent.

Et helt land fullt av muligheter

Men fortvil ikke. Like ved siden av oss ligger Sverige - sjelden mye mer enn en dagsreise unna, uansett hvor du bor i Norge. Der er utvalget så stort at du bør kunne finne et passende leketøy - også når det begynner å livne i lundar og lauvast i li. Vi sier ikke at det alltid er billigere i Sverige. Men en bil som er i vanlig bruksstand - som kan fungere som "rullende objekt" - er ofte hyggelig priset i forhold til her i landet.

Vi har ingen vitenskapelig forklaring på hvorfor. Vår egen teori er at høyere avgiftsnivå i Norge generelt gjør en større andel av bilens verdi "uavhengig" av reell tilstand enn for eksempel i Sverige.

Også det vi kan kalle "avgiftskomponenten" avskrives selvsagt over tid, men vi mener å ha erfart at det "henger litt igjen" helt frem til veteran-alder: Litt slitte biler er ofte priset høyere her i landet, "det er jo tross alt en norskregistrert bil med alle avgifter betalt", mens man i utlandet kompenserer mer nøkternt for hva det tross alt vil koste å sette den i utstillingsstand - om man skulle ønske å gjøre det.

Les også: Noen kjører veteranbil også om vinteren

"Rullende restaurering"

Dermed har du et fint utgangspunkt, hvis du kan gjøre litt selv og setter pris på å kunne fordele restaureringskostnaden over flere år - eller om du ikke er så nøye på topp stand, men bare vil ha en grei bil i grei bruksstand som du kan hygge deg med til sommeren.

Å privatimportere en veteranbil fra Sverige (eller et annet sted, for den delen) er virkelig ikke vanskelig, om du følger noen få, ganske logiske regler. Sjekk med tollvesenet for å få de siste, oppdaterte satsene, og les om hvordan du gjør det rent praktisk i denne artikkelen.

Utstyrt med 50.000 MEGET teoretiske kroner i baklomma surfet vi en runde på Blocket.se, som er svenskenes største omsetningskanal for biler - og det meste annet - på nett. Vi forsøkte å tenke litt kreativt på hva som kan være gøy, og synes vi fant mye fint. Se bare her:

Fristende, fransk sportscoupé

Vingåker er ikke kjent for mye, ikke engang for faktisk å ha fostret Sveriges eks-statsminister Göran Persson. Det er rent så vi tror at de drøyt 4.000 innbyggerne mister et kjent landemerke når Birgitta nå skal selge sin knall gule 1973 Renault 15 TS.

Faksimile fra www.blocket.se.

Vi husker noen meget få slike fra vår barndoms 70-tall. Nå er de vel rustet bort alle sammen. Uten at vi tør si noe om hverken kvalitet eller deletilgang på en slik, så konstaterer vi at 17.000 svenske - minus prutningsmonn - er lite penger for en bil med høy glanefaktor, forutsatt at rusten faktisk er "obetydlig".

Er du aldri så lite frankofil og har sans for sportscoupeer kan vel ikke dette bli helt feil, med mindre du heller vil lete etter etterfølgeren Fuego. Den virker det å være enda vanskeligere å finne - selv i Sverige.

Klassisk, italiensk GT

Minst like sterk i troen skal du kanskje være for å gi deg i kast med en gammel italiener, men også her føles risikoen og alvoret langt mindre når det tross alt ikke er snakk om enorme penger. Da kan fyrrig temperament og en troløs natur hos en 35 år gammel skjønnhet nesten være underholdende.

Det kan du oppleve hvis du slår til på denne Alfa Romeo GT-en fra 1976, som står i Mönsterås, like ved Kalmar på østkysten.

Faksimile fra www.blocket.se

23.000 svenske gir deg her en klassisk, italiensk coupe, hvor en del jobb allerede er gjort. Selgeren Henrik ser ut til å være en entusiast med ytterligere en friskt utseende GTV i stallen, og da kan man kanskje feste lit til utsagnet om at det er 10.000 kroner og en vinter i garasjen som skal til før bilen er "en pärla".

Bare husk at det ikke holder å være i garasjen, man må gjøre noe også...

Utypisk, amerikansk legende

For samme pris finner vi også noe helt annet, og like morsomt: Den er amerikansk - men på ingen måte typisk amerikansk. Og den var 20 år forut for sin tid da den kom, Oscars nesten rustfrie og prutbare 1981 AMC Eagle med firehjulstrekk.

Faksimile fra www.blocket.se.

Oscar og AMCen holder til i Eskilstuna, byen som kaller seg Sveriges pop-hovedstad som en naturlig følge av at bandet "Kent" kommer derfra, og at ABBA-Benny bodde der i hele tre år av sitt liv.

Selgeren understreker at den smått legendariske AMCen har vært "avställd" - altså avskiltet - i flere år, og dermed trenger en service og sikkert noen nye slitedeler før den er klar for trafikken. Bildene ser imidlertid lovende ut, og skal være tatt så sent som i fjor.

Er du god til både å prute og skru vil vi tro du kan ha bilen ferdig på norske skilter for godt under 60.000 norske, som det til sammenligning forlanges for den ene vi vet er til salgs i Norge for øyeblikket.

Interessert? Les mer om AMC Eagle her:

Muligheter for vind i håret

Foreløpig har vi holdt oss godt under limiten på 50.000 norske, selv etter toll og avgifter. Sprekker den grensen dersom man vil ha noe litt mer iøyenfallende, og som gir luft i håret?

Nei, ikke nødvendigvis. I hvertfall ikke hvis du tåler å gjøre litt før du får bilen gjennom nåløyet hos Biltilsynet.

Vi har funnet frem til et par spenstige targa-modeller som alltid har tiltalt oss. Først går turen til kungliga huvudstaden Stockholm, der Anders skal selge sin

lekre blåmetallic 181-modell Fiat X1/9. Den av flere slike biler på Blocket som virker mest lovende.

Faksimile fra www.blocket.se.

Kantete Bertone-favoritt

30.000 vil han ha for den. Bilen ser ikke så gal ut på bildet, og sies å ha stått i garasje siden den var ny. Det tror vi er et poeng.

Disse ruster nemlig - karosseriet er konstruksjonsmessig bedre tilrettelagt for stålmarken enn for de stakkars eierne som skal prøve å bekjempe den. Følgelig vil vi tro at en så ny bil som mulig har færre svakheter enn en eldre.

Dessuten virker den å være temmelig komplett med hensyn til alle mulige detaljer både inni og utenpå. Det er visstnok også et poeng, mye mer småtteri enn man kanskje skulle tro var forskjellig på X1/9 i forhold til andre Fiater, og mye er ikke lenger mulig å skaffe nytt.

En herlig bil, selv om vi hele tiden minner oss selv om at også Anders selv betegner den som et "renoveringsobjekt". Men dog; et førsteklasses sådant.

Stygg-pen folke-Porsche

Stamfaren til alle de små midtmotor-targaene som Fiaten over, Toyota MR2 og en hel gjeng andre, er på mange måter den siste bilen vi har stanset ved i Halmstad: Ingemars litt famede, grønne Porsche (eller Volkswagen, ettersom man ser det) 914 fra 1972.

Faksimile fra www.blocket.se.

Undertegnede har aldri kjørt en slik, men har likevel vært svært nær ved å kjøpe to stykker. Og noe sier oss at stort mer rendyrket kjøreglede kan man ikke oppleve enn i den lave, stive bilen med vrælende VW-motor rett bak ryggen.

For kort tid siden kostet de nesten ikke noe. Det siste året har prisene økt noe, men også Ingemars bil har vært annonsert lenge, og vi vil tro det er mulig å gjøre "affär" litt under de 37.000 svenske som forlanges. Bilen har "issues" når det gjelder rust, og det er dessverre typisk for 914. Om prisen er bra, avhenger med andre ord av hvor mye slikt du kan gjøre selv - karosserijobb blir dyrt hvis du må sette det bort.

914 er ellers en enkelt oppbygd bil med grei tilgang på deler til grei pris, takket være at den egentlig er mer en VW enn en Porsche (igjen - litt ettersom man ser det). 1,7 liter er selvsagt ikke like gildt som 2,0, og helst skal man kjøpe fra 1973 eller nyere for å få bedre gearoverføring, men alt dette er ting som man kan leve med eller eventuelt gjøre noe med på sikt.

Undertegnede hører til de som alltid har syntes at Porsche har bygd flotte biler, men som likevel aldri har følt noe sterkt behov for å eie en 911. 914, derimot, er både sær, primitiv og så stygg at den nesten blir pen. Og det er jo kvaliteter som vi entusiaster faller pladask for...