1929 Duesenberg J - fra RM Auctions´ katalog.
1929 Duesenberg J - fra RM Auctions´ katalog.

Du kan kjøpe bilen Elvis bulket

I går hadde Elvis bursdag. Du kan feire med å kjøpe en av film-bilene hans!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Riktignok fikk aldri Elvis, som ville fylt 76 år i dag, lov til å bli eier av denne bilen selv.

Elvis-linken er likevel sterk nok til at den trekker ekstra interesse til bilen:

Av ypperste merke

Fredag 21. januar skal nemlig den sølvgrå lekkerbiskenen auksjoneres bort i regi av velkjente Rob Myers og RM Auctions i Phoenix, Arizona. Har du ikke begynt å spare ennå, er det trolig for sent: Bilen er nemlig en 1929 Duesenberg type J, og noe av "magien" rundt den består i at selveste Elvis Presley ragget rundt i den i filmen ”Spinout” fra 1966.

Fra filmplakaten til Elvis´ film "Spinout", 1966.

”Spinout” er for øvrig ansett som en av Elvis´ minst dårlige filmer, sikkert ikke minst fordi han der fikk lov å spille en fyr som både sang og drev med spenstig bilkjøring. Som vi vet var han forholdsvis interessert i begge deler.

Se auksjonsfirmaets presentasjon av bilen her:

Bilen er med byggenummer 16 en av de tidlige type J som ble produsert, og kom på veien allerede i 1929.

Den har Derham-bygget karosseri, og er ifølge auksjonsfirmaet en av kun to ”dual cowl phaetons”, altså med egen vindskjerm foran baksetepassasjerene, som er bygget på det korte "standard-chassiet” av denne karosseribyggeren. Dual Cowl´ene pleide ellers å være bygget på lang hjulavstand.

Teknisk avansert

Brødrene Duesenberg gjorde familienavnet synonymt med fantastiske motorkonstruksjoner og generelt høy kvalitet, og også høy pris, da de begynte å produsere biler på første halvdel av 20-tallet. Forretningstalentet var det imidlertid så som så med, og det ble ikke skikkelig schwung over sakene før Errett Lobban Cord kjøpte hele butikken for å gjøre Duesenberg til luksusmerket i sitt bil-imperium, hvor man fra før av fant merkene Auburn og Cord, i 1926.

1929 Duesenberg J - fra RM Auctions´ katalog.

Mens de tidlige Duesenberg-bilene, hvorav det finnes én i Norge, var adskillig lettere og nettere, ville Cord ha en stor, tung, flott og kvalitetsmessig helt uovertruffen bil.

Fred Duesenberg, som fulgte med på lasset da Cord tok over, fikk i oppdrag å bygge verdens beste bil, koste hva det koste ville. Det gjorde han - og den fikk da også koste det den ville.

Resultatet ble ”Type J”, som utseendemessig fikk leve videre temmelig uforandret helt frem til Cord-imperiet også raknet som et resultat av de dårlige tidene i 1937.

225 kilometer i timen - i 1932!

Mest berømt - og aller mest kostbare - er i dag de kompressormatede SJ-bilene, som kom i 1932.

Mens den ”vanlige” J´en klarte 192 kilometer i timen med sine 265 hestekrefter, hadde SJ 320 hester til rådighet. Disse kvikke folene fikk to og et halvt tonn bil med tretrinns, usynkronisert gearkasse opp i en maksimal hastighet av 225 kilometer i timen, og 0-160 gikk på 17 sekunder.

1929 Duesenberg J - fra RM Auctions´ katalog.

Det kan i den forbindelse passe å nevne at Duesenberg var først i verden med hydrauliske bremser på alle hjul, men det må uansett ha vært en spennende tur...

Solid 16-årspresang

Denne bilen har ifølge auksjonskatalogen hatt mange eiere, og ble reddet fra et bilopphuggeri allerede i 1948. Den var temmelig nyrestaurert og gitt bort som 16-årspresang (!) fra far til sønn like før den ble utleid i forbindelse med filmingen av "Spinout", der den altså forekommer i flere scener som trekkbil for Elvis´ rollefigur sin racerbil.

Elvis bulket den for øvrig i radiatorkappen under filmingen, og skal ha tilbudt seg å kjøpe den, men eieren takket nei til et forholdsvis raust bud fra sangstjernen. I stedet fortsatte bilen å være i samme families eie helt til de ble rammet av økonomiske problemer og måtte selge for noen år siden. Da ble den kjøpt av et større bilmuseum på vestkysten, som lot den gjennomgå en ny, meget omfattende restaurering som ble fullført i 2007.

Les også: Her er kjendisenes største bil-tabber

1929 Duesenberg J - fra RM Auctions´ katalog.

21. januar har du altså muligheten til å fordoble bestanden av Duesenberg i Norge, hvis du tar deg en tur til auksjonen på fasjonable Biltmore Resort & Spa i Phoenix, Arizona. En "Duesie" av J-typen har de siste par årene pleid å innbringe et sted mellom en halv og to millioner dollar på RMs auksjoner, og Elvis-historikken vil sikkert ikke gjøre interessen for denne mindre.

Glem brylcremen...

Før du fyller lommene med gullkort og uoffisielle kontanter, og haster til Gardermoen: Husk at bilen er restaurert nylig. Forvent derfor ikke at du får med hverken inntørket Elvis-svette på rattet eller rester av brylcremen hans på setene.

Men med litt hell kan du kanskje spore utbedringer av bulken som Elvis påførte bilen på baksiden av den skinnende overflaten...

Les også: De Lorean - Denne bilen ble selv en filmstjerne