expert2 (Foto: Faksimile Expert.no)
expert2 (Foto: Faksimile Expert.no)

Expert har ikke TV-en de reklamerer for

Utsolgt for kampanjen startet – tilbudt en annen TV til annen pris.

Tidlig denne uken fikk Olaf B. Kallevig kundeavis fra Expert for torsdag 6. januar til lørdag 8. januar.

– Der annonserte de for blant annet Panasonic 42 tommer plasma-TV til 2.999 kroner, sier Olaf til TV 2 hjelper deg.

Da han møtte opp på Expert Raglamyr Haugesund torsdag, ti minutter etter åpningstid fikk han beskjed om at de ble utsolgt for TV-en.

– Dette er lite holdbart. Hvordan kan de reklamere for en vare de ikke har, spør Olaf.

Les også: Dette var fire kubbelys fra IKEA

Skuffede kunder

Han ble tilbudt en annen TV til en helt annen pris. Det reagerer han på.

– Denne måten de annonserer på er tydeligvis kun for å lokke folk inn i butikken, for så å selge et dyrere produkt. Jeg synes det er rett og slett et lokketilbud for å få folk inn i butikken, sier Olaf.

– Jeg var ikke den eneste kunden som gikk skuffet ut av butikken.

Samme dag ringte Olafs kone Experts hovedkontor som beklaget at de var utsolgt for TV-en.

Folk blir irriterte

– Det er villedende å markedsføre en vare for salg hvis du ikke har den for salg. Dette får vi klager på stadig vekk. Forbrukerne blir veldig irriterte når drar til butikken uten grunn, sier Jo Torkel Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet, til TV 2 hjelper deg.

– Det kan være at det er et sterkt begrenset antall som selges. Da kommer det mange skuffede forbrukere til butikken. For at dette ikke skal være villedende må de opplyse om at de har et begrenset antall, sier Gjedrem.

I Experts katalog kommer det tydelig fram at Panasonic-tilbudet er begrenset til 2000 TV-er.

– I denne saken er det ikke begrenset antall, men det kan være at ikke alle butikkene har det. Da må de opplyse om dette i markedsføringen, sier Gjedrem.

– Det er dette med begrenset antall vi får mest klager på.

Les også: Nespresso trekker reklame fra Spotify i nazi-protest

Solgte over forventning

Philip Straumsheim, kommunikasjonsdirektør i Expert, forteller at TV-en fra Panasonic solgte over all forventning.

Experts plan var å ha TV-en på salg fra mandag 3. januar, til og med lørdag 8. januar. Derfor sendte de ut én annonseavis som gjaldt for 3. januar til 6. januar, og én annonseavis som gjaldt fra 6. januar til og med 8. januar.

TV-en ble utsolgt allerede første periode.

– I noen butikker ble den utsolgt allerede første dag. Vi trodde vi hadde nok. Vi har annonsert at det er partikjøp, men vi har ikke drømt om at den skulle være så populær. Det gjorde at vi gikk tom lenge før forventet, sier Straumsheim til TV 2 hjelper deg.

Les også: Klagestorm mot uønsket Elprice-reklame

Expert feilberegnet

– Annonseavisene lages lenge før tilbudet kommet. Derfor lager vi alltid en beregning slik at vi ikke skal bli tomme i forkant, men denne gangen tok vi feil. Dette skjedde dessverre med denne saken her, sier Straumsheim.

– Er det et lokketilbud?

– Vi synes ikke det er et lokketilbud. Vi skal gjøre det vi kan for å anta hvor mye et produkt kan selge, men noen ganger er ikke gode nok til å estimere hvor mye produktene vil selge. Vi visste det var en god pris, men ikke at TV-en var så attraktiv. Derfor anser jeg ikke det som et lokketilbud.

– Det er villedende å markedsføre en vare for salg hvis du ikke har den for salg, sier Forbrukerombudet. Hva er din kommentar?

– Vi kjenner til at det er spesielle regler for å bruke uttrykket salg, sier Straumsheim.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter