Mercedes-R-klasse
Mercedes-R-klasse

Mercedes R-klasse: Gedigen familiebil til halv pris

Ikke råd til ny R-klasse? Du sparer mye på å kjøpe brukt!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Brooms bilekspert har akkurat testen Mercedes R-klasse som har fått en facelift – og konkluderer med at dette må være den ultimate familiebilen. Problemet er bare at det nesten ikke finnes norske familier som har råd til denne bilen.

Til det er prislappen altfor, altfor høy. Testbilen med "nødvendig" utstyr innabords, kommer på 1 256 000 kroner. Da får barnetrygda sannelig bein å gå på!

Men det finnes trøst. Går du ut på bruktmarkedet, blir nemlig R-klasse en langt mer oppnåelig bil.

Les testen her: Den ultimate familiebilen

Ikke solgt mye

Så dyre – og strengt tatt så sære – biler som R-klasse har generelt et voldsomt verditap de første årene og det gjelder så absolutt også i dette tilfellet. Etter tre-fire år er prisen i praksis halvert – og da er bilen plutselig innen rekkevidde for mange flere.

R-klasse har aldri solgt mye her hjemme og de aller fleste eksemplarene har blitt registrert som varebil med to seter. Men av de 26 eksemplarene som ligger ute på finn.no er det en del som har full seteutrustning – og dermed plass til en storfamilie.

Den rimeligste er en 2008-modell til 495 168. 3-liters diesel på 224 hk, automat og masse utstyr. Det er bare én liten hake: Bilen har gått hele 276 720 kilometer.

Mer normal kilometer

Da vil det nok i de fleste tilfellene være smartere å legge litt mer penger i det, for eksempel i en 2006-modell som selges av merkeforhandler i Bærum. 2006-modellen har gått mer normale 116 500 kilometer – prisforlangende er 569 000 kroner.

Eller går du på privatmarkedet, ligger det en 2007-modell ute som har gått 83 000 kilometer. Den har ifølge selger "alt utstyr" og blir din for 579 560 kroner.

Til Sharan-pris

Rundt 600 000 kroner har du mye å velge mellom. Og da snakker vi altså i realiteten om rundt halv pris fra det bilen kostet ny.

– Klart dette er interessant for mange! Du skal også huske at dette er en bruktbil ikke veldig mange søker på – eller for den sakens skyld overhodet vurderer. Derfor er det nok ikke spesielt lette å selge, noe som igjen gir gode muligheter for å prute. Det gjelder spesielt på privatmarkedet, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– I praksis får du da R-klasse til samme pris som en ny VW Sharan eller Ford Galaxy med litt motor og utstyr "innabords". I tillegg får du altså firehjulstrekk på Mercedesen – og du har gleden av å kjøre en bil som er flere hakk mer påkostet enn de to rivalene.

Griselekker stasjonsvogn - sjekk denne!

Tusenlappene flyr

– Men det koster vel å eie en slik bil?

– Ja, så absolutt! Dette er ikke noe jeg vil anbefale de som akkurat får endene til å møtes. Du må være forberedt på at det er en god del dyrere å holde en R-klasse enn for eksempel en Galaxy. Det gjelder alt fra vanlige driftsutgifter som drivstoff og servicer – og ikke minst når bilen må på verksted. Da går tusenlappene veldig kjapt!

– Noe man bør se opp for?

– Det er i alle fall svært viktig å kjøpe en bil som er skikkelig fulgt opp. Alle servicer er et must og sjekk når den neste er. Er den veldig snart, bør den være "inkludert" i prisen. Dekk er også dyrt på en bil som denne, hvilken tilstand er de i? Sjekk også at interiøret er helt og pent. Og til slutt: Ta en titt på to gjengangere hos Mercedes: Forstilling og bremser. Dette må være hundre prosent i orden hvis du skal kjøpe!

Stor stasjonsvogn? Denne har mest plass av alle

Mye plass på første klasse - da er R-klasse et smart valg.