Anne Opsahl (68) (f.v.), Berit Nordli (70) og Turid Degenæs (71) klatrer på snøkledte steinblokker ved Ormsundet innerst i Oslofjorden 2. desember i fjor. (Foto: Erlend Aas / Scanpix)
Anne Opsahl (68) (f.v.), Berit Nordli (70) og Turid Degenæs (71) klatrer på snøkledte steinblokker ved Ormsundet innerst i Oslofjorden 2. desember i fjor. (Foto: Erlend Aas / Scanpix)

Er isbading sunt?

Isbadere er sjeldnere syke enn folk flest. Er det på grunn av badingen, eller fordi du skal være ekstra sunn og frisk for å hoppe i isvann?

For noen tar badesesongen aldri slutt. Midt på vinteren skyver de isflakene til side, og dypper den vinterbleke skrotten i det kkkalde vannet. Og sier at de nyter opplevelsen.

Kkkkaldt! (Foto: Erlend Aas / Scanpix)

Hvordan i all verden kan de påstå noe sånt?

– Turen i isvannet er kort og godt sjokkbehandling, sier Bo Belhage til videnskap.dk. Han er lege, jobber på Københavns Universitet, og forsker på hvordan isbading påvirker kroppen.

Ute i vannet kjøles kroppen raskt ned, og sjokket får den til å skru på forsvarsverkene sine. Blodkarene trekker seg sammen, og det pumpes endorfiner og adrenalin ut i blodet.

- Vi bader fast to ganger i uka, uansett temperatur og værforhold, forteller damene. (Foto: Erlend Aas / Scanpix)

Livsfarlig

Å hoppe rett ut i isvann kan være livsfarlig.

– Så snart huden kommer i kontakt med vannet begynner du å hyperventilere av ren refleks, forteller Belhage. Og det strømmer bare halvparten så mye blod til hjernen som normalt.

Sjokkeffekten kommer i løpet av et minutt, og Belhage har opplevd at forsøkspersoner har besvimt. Så du må aldri isbade alene!

Berit Nordli smiler, på tross av det iskalde vannet. (Foto: Erlend Aas / Scanpix)

Effekten er avhengig av om du er vant til isbading eller ikke. Hos utrente steg både blodtrykk og puls, mens det var små endringer hos trente isbadere.

Starter du i august og fortsetter med noen bad i uken frem til vinteren, kan du til slutt ligge i isvann i fem minutter uten fysiske problemer.

Sunt?

Det hevdes at et minutt i isvann har samme positive effekt på kroppen som en løpetur.

Turid Degenæs ble operert for kreft i september. Tre uker senere var hun tilbake i vannet. - Jeg hadde aldri kommet meg så fort etter operasjonen om det ikke var for all badingen, sier hun. (Foto: Erlend Aas / Scanpix)

Isbadere er sjeldnere syk enn folk flest, og sier selv at de føler seg sunne. Er det på grunn av badingen, eller fordi du skal være ekstra sunn og frisk for å hoppe i isvann?

– En tysk studie viser at isbadere forbrenner karbohydrater mer effektivt enn andre, forteller Belhage. Det kan kanskje tyde på at de er mindre utsatt for å få sukkersyke, med en tykk strek under kanskje.

Har du erfaringer med isbading? Fortell om dem på facebooksiden til storm.no!