Audi A7_Sportback
Audi A7_Sportback

Audi er premium-vinneren

Kjørte fra samtlige konkurrenter i 2010. Se tallene:

Auds endring fra å være nærmest et diffust Volkswagen-anheng til dagens sterke statusposisjon, blir regnet som en av bilverdenens mest vellykkede forvandlinger. Det har tatt tid, store investeringer og mye hardt arbeid – men sannelig har det gitt resultater.

Det gjelder også her hjemme. De rykende ferske salgstallene for 2010 viser at Audi troner øverst blant premiummerkene, med en solid luke ned til merket på andreplass. Audi solgte til sammen 6654 biler, det er nesten nøyaktig 1000 mer enn BMW som endte på 5657 og dermed tok andreplassen.

På tredjeplass finner vi det tredje av de "tre store" tyske, nemlig Mercedes. 4562 biler solgte Mercedes i Norge i fjor. I markedsandel gir det 3,6 prosent, mot BMWs 4,4 og Audis 5,2.

Begynner å bli gammel

– Alle disse tre merkene har utvidet modellutvalget sitt enormt de siste årene. De følger hverandre med argusøyne og har ekspandert ut i de aller fleste nisjene. Det betyr også at de har stjeler salg fra andre og mer "dagligdagse" merker. Og den trenden tror jeg vi bare vil få se mer og mer av i årene som kommer, sier Broom-redaktør Knut Skogstad i en kommentar til tallene.

– Audi på topp – er det overraskende?

– Både ja og nei. Audi har en solid modellrekke og fikk i fjor hele tre nye: A1, A7 og A8. Av disse er det bare A1 som gir noe volum å snakke om, men alle monner drar selvfølgelig. Forrige A6 var i praksis temmelig sluttsolgt gjennom 2010 og der ligger det an til betydelig økning i år.

– Og så begynner volummodellen A3 å bli veldig gammel, jeg tror nok det er en del Audi-forhandlere som gjerne skulle hatt en ny A3 nå. Men dette til tross klarer de altså over fem prosent markedsandel. Det er en honnør både til forhandlere og ikke minst importøren som gjør en meget bra jobb, sier Knut Skogstad.

Nå får Audi også fem års garanti – les mer her:

Neppe fornøyd

– Hva med de to andre på topp tre?

– BMW har et solid år og øker nesten like mye som markedet generelt, 26,9 prosent kontra totalen som er på 29,5 prosent. Mercedes har nok ikke like god grunn til å være fornøyd. De slet litt med leveringen på enkelte modeller i første halvår, men jeg tviler på at det er hele forklaringen på at de sakker akterut i forhold til Audi og BMW:

– Også Mercedes har en omfattende og sterk modellrekke nå. De lanserte også noen svært prisgunstige volummodeller i 2010, men likevel må de nøye seg med en markedsandel på 3,6 prosent og en salgsøkning på 20,8 prosent, altså en god del under gjennomsnittet for alle merker, sier Knut Skogstad.

Prisgunstig statusstasjonsvogn: Les testen her:

Kraftig økning

Etter Mercedes er det et særdeles langt hopp ned til fjerdeplassen, hvor vi finner Lexus.

Den avstanden kommer nok til å være veldig stor neste år også, men det er grunn til å tro at Lexus kommer til å få en kraftig økning i 2011. De har nemlig allerede forhåndssolgt like mange eksemplarer av sin nye Golf-klasse-rival CT 200h som av samtlige modeller i fjor.

Her er premium-lista fra 2010:

1) Audi 6654

2) BMW 5657

3) Mercedes 4563

4) Lexus 179

5) Porsche 158

6) Land Rover* 104

7) Jaguar 59

8) Aston Martin 7

* Land Rover omfatter både Land Rover og Range Rover.

Aston Martin solgte syv nybiler i Norge i fjor. Bilen på bildet er en DB9.
Aston Martin solgte syv nybiler i Norge i fjor. Bilen på bildet er en DB9.

LES OGSÅ: Dette er den mest solgte bilen i USA

Alle tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)