Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra årsskiftet innfører Harald A. Møller fem års nybilgaranti for sine merker: Audi, Volkswagen og Skoda.

Dermed får disse bilene to års lenger garantitid enn de aller fleste konkurrentene. Det er gode nyheter for nybilkjøperne - og tar vi ikke mye feil vil det også starte en liten "garantikrig" mellom bilimportørene. Noe som selvfølgelig er bra for alle som har planer om å kjøpe nybil.

- Ja, dette er en skikkelig "nyttårsgave" til bilkjøperne. Kundene kan glede seg. Dette er en ekstra trygghet som mange kommer til å sette pris på. Og når en så tung aktør som Møller innfører dette, tror flere av konkurrentene rett og slett vil føle seg tvunget til å følge etter. Disse tre merkene har over 25 prosent av markedet og setter dermed premissene for mange andre, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Vesentlig endring

I en pressemelding forteller Harald A. Møller AS at de er først i Europa med å gi kjøperne av disse bilmerkene en utvidet garanti.

Alle de store bilmerkene i Norge har til nå hatt tre års nybilgaranti. De som har tilbudt lenger garanti enn dette er merker med relativt lav markedsandel, til sammen har de representert under ti prosent av markedet. Det blir derfor en vesentlig endring når også "Møller-bilene" får lenger garanti.

Den utvidede ordningen i Norge er resultatet av et samarbeid mellom importøren, bilforhandlerne og bilfabrikkene. En mindre del av kostnaden ved å utvide garantien er fra 1. januar lagt inn som en liten prisøkning, i gjennomsnitt under 1.000 kroner per bil, heter det i pressemeldingen fra Møller.

LES OGSÅ: Ingen tvil - dette ble Norges mest solgte bil

Heller kjøpe nybil

- Dette viser at Møller satser særdeles offensivt inn i 2011. De kjørte fra erkerival Toyota i fjor. Nettopp Toyota får seg nok en skikkelig utfordring nå. Hvordan skal de svare på dette - kan de la være å øke forlenge garantien på sine biler. Det er jeg virkelig spent på, sier Benny.

- Du tror dette vil gi direkte utslag i flere salg?

- Ja, helt klart. Vi nordmenn er generelt trygghetssøkende når vi foretar en så stor investering som bilkjøp. Står du der og vipper mellom Passat og Avensis, vil det for mange helt sikkert ha mye å si om den ene har to års lenger garanti enn den andre.

- Dessuten tror jeg en god del kunder vil vurdere å strekke seg litt ekstra og kjøpe helt ny bil kontra nyere bruktbil. Men så lang garanti er man mye tryggere i forhold til uforutsette utgifter. Og det vil også spille inn på annenhåndsverdien. Etter tre år kan du selge en bil som fortsatt har to års garantitid "igjen". Det er absolutt ikke dumt, sier Benny.

Hadde store problemer

- Hvilke andre merker tror du kan komme etter?

- Det er nærliggende å tro at både Volvo og Ford kjapt er i tenkeboksen. Men også de franske merkene. Har det vært tungt å selge franske biler i Norge, blir det sannelig ikke enklere nå. Dette kan fort gi en skikkelig snøballeffekt - slik at fem års nybilgaranti heller er normen enn unntaket etter hvert.

Det er ingen hemmelighet at VW ved inngangen til til forrige tiår hadde tildels store kvalitetsprolemer på flere av sine produkter. Det resulterte i et seiglivet rykte som det har tatt tid å bli kvitt.

- Ja, ti år tilbake i tid var det virkelig mye å sette fingeren på. Men hele konsernet har jobbet knallhardt med å bli kvitt dette. Særlig fra 2005 har kvaliteten vært jevnt høy og de siste årene har det bare blitt bedre og bedre. Slik sett ville jeg absolutt ikke vært redd å kjøpe noen av disse merkene i dag, sier Benny.

Bestselger: Les testen av 2011 Passat her:

Meget sterk markedsposisjon

Importøren har satt et tak på garantien ved 100.000 kjørte kilometer. Dersom bilen når denne kjørelengden før det er gått fem år opphører garantien.

Den utvidede garantien har samme omfang som den tidligere treårsgarantien og dekker tekniske feil og mangler. Komponenter som normalt må fornyes i løpet av femårsperioden, som for eksempel dekk og bremseklosser, må kunden betale for som tidligere.

- Våre fire merker har en meget sterk markedsposisjon. I fjor ble mer enn hver fjerde bil i Norge levert av oss og Volkswagen er Norges desidert største bilmerke. Garantiutvidelsen viser at vi er trygge på våre produkter, og at vi ønsker å gjøre tilværelsen enklere og mer forutsigbar både for våre kunder og forhandlere. Vi tror denne nyttårsgaven vil bli veldig godt mottatt i markedet og ser ikke bort fra at dette vil gi oss en enda sterkere posisjon, sier adm. direktør Stein O. Håvelsrud i Harald A. Møller AS.

Tips Facebook-vennene dine om dette

LES OGSÅ: Disse bilene bryter sammen når garantien er over