Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2010 nærmer seg slutten - og nå er det tid for å se litt tilbake på hva dette året har gitt oss av nye biler.

Derfor inviterer vi alle lesere på broom.no til å bli med og kåre den bilen vi i fellesskap synes fortjener tittelen Årets bil 2010.

Nå har du sjansen til å stemme på din favoritt - og samtidig få med deg en liten oppsummering av bilåret 2010

Dagens kandidater: Peugeot RCZ og 5008

Peugeot hadde vist RCZ som konseptbil i så mange år at vi helt hadde sluttet å tro at den noen gang skulle komme på markedet Men til slutt ble det altså tid for en liten sportscoupe fra Peugeot.

På grunn av designet er det temmelig uungåelig at denne bilen blir sammenlignet med Audi TT. Det har den da også blitt - og ikke bare med positivt utfall for Peugeoten.

Kul coupe - hyggelig pris

Men uansett er det gledelig at franskmennene tør å satse på en bil som dette, attpåtil i en tid da bilbransjen preges sterkt av finanskrisen. Men apropos finanskrise: RCZ er svært gunstig priset og hvis du er villig til å gå for ikke spesielt sportslig motorisering, får du en kul liten coupe til hyggelig pris.

Eller som vi sier i vår testkonklusjon:

En kjempetøff coupé til en god pris med ok ytelser - slik kan man oppsummere Peugeot RCZ.

Klikk her for å lese testen av Peugeot RCZ:

U-fransk å kjøre

Peugeot har hatt et hull i modellprogrammet mellom SW-utgavene av 307 og senere 308 - og den temmelig sluttsolgte stor-flerbrukeren 806.

Det hullet fyller 5008, som har mye til felles med konsernsøster Citroën C4 Grand Picasso.

Peugeoten har mer konvensjonelle linjer og og byr også på en temmelig annerledes kjøreopplevelse, adskillig strammere enn Grand Picasso. Dette er faktisk ganske så u-fransk og litt for hardt etter noens smak. Men liker du å kjøre bil, vil du trives med denne.

Kunne vært mer fleksibel

Plassen er super for fem og mye bagasje - eventuelt kan to ekstra barn sitte helt bakerst. 5008 har mange smarte løsninger, men like bra som de aller beste i klassen er den dessverre ikke. Dette skriver vi i testen:

Bilen er pen, med glasstaket blir den utrolig luftig og lys inne i. Motoren er suveren, og de fleksible løsningene denne bilklassen er kjent for er godkjent. Alt dette til tross, så når den ikke helt opp.

De samme fleksible løsningene kunne vært enda mer fleksible, spesielt foran. Kvalitetsfølelsen er mangelfull i noen detaljer. Smeller du igjen bakdøra, klonker det så fælt at du skulle tro det var et terrorangrep mot en blikkboksfabrikk.

Klikk her for å lese hele testen:

Nå kan du gi din stemme til bilen du fortjener å bli Årets bil 2010. Under finner du finalistene:

LES OGSÅ: Denne Peugeoten er pakket inn til jul: