Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Trodde du at hytteveien din setter familiens firehjulstrekker på skikkelige prøver?

Det er trolig ingen ting i sammenligning med hva disse fire Toyota Hilux-ene har vært igjennom. Med mindre du har hytte på Sydpolen.

Tungt lastet

Dit skulle nemlig en delegasjon indiere fra "Indian National Centre for Antarctic and Ocean Research" for å danne seg et inntrykk av "snøkjemi", islandskapene og grunnforholdene under isen nå i november. Nå er reisen slutt, og alle er enig om at det har vært en fin tur...

Les også: En litt varmere ekspedisjon - med Volvo-klassiker til Italia!

Indierne valgte Toyota Hilux til den strabasiøse ferden, og jobben med å tilpasse de fire bilene til oppdraget falt på ikke ukjente Arctic Trucks.

De monterte kraner på bilene, slik at det tunge utstyret som ekspedisjonen bragte med seg skulle kunne lastes og losses på forsvarlig måte. Bilenes tomvekt på 2,2 tonn økte kraftig foran ekspedisjonen som følge av både passasjerer, utstyr og reservedeler. Og som "kronen på verket" hadde hver bil med seg 1.280 liter ekstra drivstoff også...

460 mil i -40 grader

Av inngrep i selve bilenes oppbygning ble hjulopphengene og drivverket modifisert for å tåle mer juling, og store hjul med langt lavere marktrykk ble montert for å bedre såvel bæreevne som fremkommelighet. Hiluxene fikk også gear med ekstra lav utveksling, og et sentralt poeng var å montere ekstra varmeanlegg, som måtte gå hele tiden.

Snittemperaturen under den 4.600 kilometer lange ferden var nemlig under -40 grader Celcius, og rekordnoteringen var 56 blå!

arctic hilux1

Ekspedisjonen brukte en knapp måned på turen, som gikk fra velkjente Novo air base og inn til polpunktet og tilbake - en reise med toppunkt på hele 3.400 meter over havet. Det er ikke første gang det er motorisert ferdsel i disse områdene, men når man summerer opp denne ferden konstaterer man først og fremst at forbruket av drivstoff ble svært beskjedent i forhold til andre ekspedisjoner, heter det i en pressemelding fra Toyota.

Det hele skal også ha foregått med høyere snitthastighet enn tidligere ekspedisjoner har hatt, uten at man vel kan si at alle slike ekspedisjoner og kjøretøyer er direkte sammenlignbare.

Les også: Dette er nordmenns drømme-SUV

Jetfuel på tanken

Forbrukstallet 5,65 miles per gallon, eller drøyt 4,2 liter per mil, vinner man riktignok ikke økonomiløp med, men det "beskjedne" forbruket gjorde at man slapp å tanke opp bilene på flere enett punkt underveis. Det påpekes også at det sparte mye penger, da drivstoff er kostbart på de kanter. Noe sier oss likevel at det ikke var pengene det sto på i dette tilfellet.

Det skal også nevnes at dieselbilene i stedet ble kjørt på jetfuel etter Jet A1-normen, muligens på grunn av frostegenskapene - Jet A1 fryser først ved -47 grader Celcius. De treliters D-4D-motorene i bilene ble ikke modifisert som følge av dette, men drivstoffet ble tilsatt ekstra smøremidler for å kompensere for den lave temperaturen.

Dermed har Hilux vært både på Nordpolen, på Sydpolen og til og med på toppen av Eyjafjallajökull (ja, vi dobbeltsjekket stavingen av det ordet der). Det blir spennende å se hva Toyota og/eller gutta på Arctic Trucks finner på neste gang...

Les også: Her er pickupen for cowboyer som mener alvor