Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kia er skikkelig på hugget om dagen - og har suksess med mye dristigere design enn de var kjent for tidligere.

Og mer skal det tydeligvis bli.

Den koreanske produsenten lover i en svært kortfattet pressemelding at man på Detroit-utstillingen over nyttår kommer til å gjøre nok et "dramatisk design-statement" når konseptbilen KV7 debuterer for publikum.

Spennende detaljer

En bil som vil utfordre konvensjoner over en lav sko, forstår vi.

Og for all del, Kia er på ingen måte blant sinkene i klassen når det gjelder å skille seg ut med spennende design og detaljer, ei heller på produksjonsbiler. Og holder man ord i forhold til det man antyder i den kortfattede teaseren, vil det vel være et tidsspørsmål før vi får se en produksjonsmodell som holder seg "nært opptil" bilen vi har fått tegninger av.

Om den skal kalles flerbruksbil eller SUV eller crossover eller helt noe annet vil vi sikkert få svar på når den tid kommer. Med full åpning i hvertfall på én side og svingbare stoler virker det i hvertfall som at alle forholdsregler er tatt for å sikre høy fleksibilitet på kjøretøyet. Ekstremt flatt gulv bidrar til det samme, selv om vi ikke føler oss overbevist om at "skipsgulvet" som synes på skissen vil overleve til en eventuell produksjonsmodell.

Les også: Audi feiret Ur-Quattroens 30-årsdag med konseptbil

Formloff-fasong

Det samme må vel sies om den store måkevingedøren på høyre side bak. Spektakulært og morsomt på en konseptbil, men trolig både kostbart og utfordrende å implementere i en produksjonsbil med tanke på karosseristivhet og diverse annet. Men det hadde vært artig om vi tok feil, og dette blir et vanlig syn på veiene fremover.

Designet ellers ser lekkert ut, om enn ikke veldig nyskapende. Formloff-fasongen er riktignok ikke veldig utbredt i Europa, men har allerede i mange år vært populær på flerbruksbiler for de unge og fremadstormende i USA - vi nevner i fleng Scion xB, Honda Element og Ford Flex.

Les også: Dette var nytt på Detroit-utstillingen i fjor