Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Trodde du topplisten over de mest feilfrie bilene var en nærmest endeløs rekke av japanske modeller? Da må du sannsynligvis tenke om igjen. Så enkel er ikke verden lenger.

Tyske DEKRA har offentliggjort sin 2010-statistikk, basert på mer enn 15 millioner kontrollerte kjøretøyer. Kun modeller som det er kontrollert mer enn 1.000 enheter av er tatt med i statistikken, og utvalget er dermed relativt sammenlignbart med det som selges i Norge.

Les også: ADAC har undersøkt hvor fornøyde eierne er:

DEKRA ser bort fra modellår, men grupperer hver generasjon av de forskjellige bilmodellene for seg, og bryter i neste omgang ned hver generasjon i tre forskjellige kategorier for lav, middels eller høy kilometerstand. På den måten mener man å få frem et mer riktig bilde av slitasjen relatert til bruk heller enn alder, og man avgrenser særegne konstruksjonsbetingede svakheter og styrker til de konkrete modellgenerasjonene.

Tysk premium varer lengst

For ytterligere å vise sammenhengen mellom kilometer og slitasje har man også gjort en egen sammenligning av samtlige bilmodeller uavhengig av størrelsesklasser, hvor man kun har tatt med den høyeste kategorien for kilometerstand, 100.000 - 150.000 kilometer. Her vinner Audi A6 for andre år på rad, med 88,1 prosent feilfrie biler. På plassene etter finner vi to bayere, BMW X3 (87 prosent) og femte generasjon BMW 3-serie (86,8 prosent).

Audi A6 (Foto: Sigmund Bade)

Dette må være meget hyggelig lesning ikke minst for ingeniørene i Ingolstadt. For ti år siden, da den første begeistringen over A6 med 2,5 TDI-motor begynte å kjølne mens eierne raste over raste kamaksler og automatkasser, var det få som forbant Audi med slitestyrke. Altså kan man konkludere med at verden har gått fremover - og formodentlig gjør det fremdeles.

Norske taxieiere vil puste lettet ut når de sjekker tallene, og finner at populære valg som Volvo V70 og Mercedes E-klasse av 211-generasjonen ser ut til å ende på omtrent samme prosenttall som 3-serie med mange kilometer på telleren. Det kan tyde på at det er tett i toppen, selv om DEKRA ikke vil offentliggjøre komplette rankinglister over de forskjellige klassene før i februar.

Derimot kan du allerede nå gå inn og sjekke resultatet i forhold til gjennomsnittet for din bilmodell og din kjørelengde-kategori her:

Suksess for liten Opel

"Individuelt" blant de forskjellige modellene og generasjonene er tallenes tale forholdsvis klar: Tysk er best. Det er det i hvertfall statistisk dekning for å konkludere med i hele 13 av 21 kategorier.

Brutt ned på bilmerker fremstår BMW, Mercedes, Audi, VW, Mazda, Volvo og Toyota frem som vinnerne i årets statistikk, heter det i rapporten.

Les også: Dette kjører hissigproppene i trafikken

Mest overraskende mener tyskerne det er at Opel Corsa D topper statistikken med færrest feil, foran større og dyrere biler fra Audi og Mercedes. For det første har småbilklassen tidligere vært et domene der asiater og franskmenn har regjert, før Corsa nå drar markert ifra resten. Dessuten er det oppsiktsvekkende at den lille og billige Corsaen topper den individuelle rankingen foran femte generasjons Audi A4 og tredje generasjons Mercedes C-klasse, konkluderer man i pressemeldingen fra DEKRA.

Corsa D har 97,6 prosent biler uten alvorlige feil. For A4 og C-klasse er tallene henholdsvis 97,3 og 96 prosent.

Og selv om totalbildet ikke er mulig å få oversikt over før DEKRA offentliggjør komplette lister, kan vi etter en "stikkprøve" av Insignia slå fast at Opel har mer å glede seg over...

Mazda beste sportsbil

Generelt er det blant sportsbiler og coupeer at det forekommer færrest feil, noe som muligens også kan ha noe med forsiktig bruk å gjøre. Og mens vi har vent oss til at Porsche pleier å legge beslag på topp-plasseringene i denne kategorien, er det i årets DEKRA-undersøkelse en asiat som har stukket seg frem. Mazda MX-5 vinner med 95,4 prosent feilfrie biler.

mx5

Asiatisk seier er det også i kategoriene for varebiler og kompaktbiler. Nissan Note vinner den første med sifrene 95,2, mens det er Toyota Prius som uanfektet av løpske gasspedaler og andre uhumskheter klokker inn til seier i kompaktklassen med 95,8 som et meget hederlig resultat.

Audi A6 vinner i "øvre middelklasse", med 93,8 prosent, og tidligere nevnte BMW X3 vinner i offroad-klassen med 93 blank.

Les også: Varebil? Her er de mest pålitelige