Fotomontasje: Vidar Gulliksen
Fotomontasje: Vidar Gulliksen

Hva velger du - styggtøff SUV eller smart elbil?

GI DIN STEMME: Nissan viser at de våger å tenke annerledes

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2010 nærmer seg slutten - og nå er det tid for å se litt tilbake på hva dette året har gitt oss av nye biler.

Derfor inviterer vi alle lesere på broom.no til å bli med og kåre den bilen vi i fellesskap synes fortjener tittelen Årets bil 2010.

Nå har du sjansen til å stemme på din favoritt - og samtidig få med deg en liten oppsummering av bilåret 2010

Dagens kandidater: Nissan Juke og Leaf

Det begynner å bli en god stund siden Nissan viste konseptmodellen for første gang. Og vi tenkte at joda, den ser jo ganske ekstrem ut, men sånn blir det helt sikkert ikke når den kommer i produksjon. Slik er det jo med de fleste ekstreme konseptbiler.

Men denne gangen tok vi helt feil. Nissan bestemte seg for at sånn skulle den få være også i produksjonsklar utgave. Og dermed fikk vi en av de mest spesielle nybilene du kan kjøpe: Nemlig kompakt-SUV-en Juke.

Utseendet er sånn at ingen kan være likegyldige. Det fant vi kjapt ut da vi testet den tidligere i høst. Sjelden har vi opplevd en nybil som vekker så mye oppsikt, på godt og vondt. Noen elsker den og synes den er råtøff - andre synes den er helt utrolig stygg.

Utrolig morsomme

Vi kjørte Juke med 190 bensinhester. Da blir den et lite råskinn - og skiller seg voldsomt fra de fleste andre konkurrentene i morofaktor. Som vi skriver i testen:

De 190 hestekreftene jobber og maler. Gassen i bånn gir skikkelig reaksjon nesten uansett hastighet. Det føles litt som å kjøre en sterk dieselmotor, bortsett fra at denne bare fortsetter og fortsetter når dieselmotoren gir seg og tigger etter et nytt gir. 0–100 km/t er oppgitt til åtte sekunder blank, det føles faktisk kjappere.

Det mest imponerende er likevel at Nissan har gitt bilen kjøreegenskaper som virkelig matcher motoren. Tung og god styrefølelse, et understell som er stramt og kontant uten å bli stivt (det bare smeller litt mye over mindre ujevnheter) – alt dette gjør at svingete småveier blir utrolig morsomme i denne Juken.

Klikk her for å lese minitesten av Juke:

Nissan Leaf

Nissans elbil har fått en pangstart. Den har nemlig som første elbil noensinne fått tittelen Årets bil i Europa. Det er ikke ofte vi er enige i det denne juryen foretar seg (favorittøvelsen deres er å stemme fra ett eller annet fransk det ene året, noe italiensk det andre - men det finnes "selvfølgelig" ikke noen avtale om dette...), men her er de helt klart inne på noe.

Leaf går inn i Golf-klassen med lengde på så vidt under 4,5 meter. Bilen får litium ion-batterier. Med bremsekraftgjenvinning skal rekkevidden komme opp i 175 kilometer. Batteriene fullades på åtte timer, men ved hurtiglading får du 80 % lading på bare 30 minutter

Ingen sinke

Under utviklingen av Leaf har Nissan lagt vekt på at dette skal være en fullverdig bil. Med plass til passasjerer og bagasje – og selvfølgelig med et sikkerhetsnivå helt på linje med andre biler. På dette områder har de fleste av dagens konkurrenter lite å skryte av.

Hva med prestasjonene? Leaf er ikke noen sinke i trafikken. Nissan lover at den skal gjøre 0–100 km/t på like under 10 sekunder og toppfarten er oppgitt til 145 km/t. Ingen problemer å henge med på motorveien altså.

Designet er umiskjennelig Nissan, med en rekke aerodynamiske grep for å få ned luftmotstanden.

Les den første artikkelen vår om Leaf: En ny elbil-revolusjon:

Nå kan du gi din stemme til bilen du fortjener å bli Årets bil 2010. Under finner du finalistene:

LES OGSÅ: Dette er ekte power fra Japan