Test Mercedes Viano: Snakk om å koste skjorta!

Her har du plass til alle åtte ungene. Men det koster.

En stor, mørk Mercedes til nesten én million kroner er bilen jeg prøvekjører denne uka. S-klasse tenker du – eller en skikkelig feit E-klasse? Nope! Dette er en Mercedes Viano niseter.

Du kjenner den kanskje best som varebil – da lyder den navnet Vito.

Den ser ganske anonym ut der den står. Og med de mørktonede rutene mot den mørke lakken, ser den nesten ut som en varebil også. Åpenbaringen kommer når man åpner døra og kommer seg på plass bak rattet. Her er det skinnseter, panorama soltak, eksklusive tresorter i dashbordet og ikke minst: Virkelig et hav av plass til både folk og bagasje.

På veien

Førerplassen er god. Høy komfort og god støydemping. Men den kan ikke på noen måte løpe ifra sine varebilrøtter. Rattet er skinntrukket og justerbart alle veier, men for tynt og spinkelt til at det er godt å holde i. Setene er knallharde i stoppen og faktisk ikke spesielt gode, med bortimot total mangel på sidestøtte. Tror det er første gangen jeg sier dette om Mercedes-seter ...

Med en pris på nesten 990 000 kroner, er dette himmelhøyt over hva en vanlig familie med normal inntekt kan klare / er villige til å legge i en bil. Og jo flere barn – jo mer utgifter er det ofte til barnehage, SFO etc. Og det er naturlig å tenke at de som burde hatt denne bilen neppe har råd til den.

MB-Viano-dashbord (Foto: Benny Christensen)
MB-Viano-dashbord (Foto: Benny Christensen)

Mercedes Viano er en stor og god bil, som du føler deg trygg i. Med det gode 4Matic firehjulstrekk-systemet kommer du også helt fram dit du skal selv om både veien og føret er rufsete.

Den er oversiktlig og letthåndterlig – størrelsen tatt i betraktning, med trygge og forutsigbare kjøreegenskaper. Lang akselavstand sørger for god komfort og stabilitet. Styringen er både lett og overraskende presis.

Dårlig rykte

Mercedes-Benz Viano er en direkte etterfølger etter den famøse Vito / V-klasse-serien som fra slutten av 1990-årene satte mangt et grått hår i hodet på sine eiere. Kvaliteten var mildt sagt skral. Mercedes-Benz bedyrer at disse problemene nå er en saga blott. Vi har ingen grunn til å ikke tro dem på dette.

Les også: Se hva Mercedes har funnet på nå


Firehjulstrekk

Hvis man skal si noe godt om forgjengerne, må det bli at de hadde forhjulstrekk. Den nye Vito / Viano som kom i 2003, fikk bakhjulstrekk. I utgangspunktet en ikke altfor god kombinasjon i kassebil – i alle fall hvis det er lite vekt over bakhjulene. Dette behøver jeg ikke bekymre meg over – for testbilen har som nevnt firehjulstrekk som ble tilgjengelig samtidig.

MB-Viano-skrått-forfra (Foto: Benny Christensen)
MB-Viano-skrått-forfra (Foto: Benny Christensen)

Elektronikken hjelper til med å holde bilen på veien og den retter veldig raskt opp den minste antydning til skrens eller hjulspinn. Viano er i utgangspunktet bakhjulsdrevet, men vår testbil har den geniale 4Matic firehjulsdriften.

Ved normal kjøring er fordelingen av kreftene 40:60, altså mest bak. Men straks det trengs, fordeles kreftene elektronisk til de hjulene som har mest grep. Når alle de elektroniske sikkerhetssystemene jobber sammen, er det nesten så man mister respekten for litt vanskelige kjøreforhold i denne bilen.

Design og plass


Viano_baksete
Viano_baksete

Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Praktiske biler er sjeldent veldig pene. Og jo mer praktisk jo mindre design. Viano er en svært praktisk bil – for å si det slik. Vi må også heller ikke glemme at det er et nyttekjøretøy som ligger i bunnen her. Det er med andre ord ikke noen vrien oppgave å finne en penere bil i denne prisklassen. Men du finner neppe en som er mer praktisk ...

Men det praktiske designet er også en velsignelse når det gjelder plass. Her er den bortimot uslåelig. Separate stoler til alle mann og god plass til både hode, knær og bagasje. Enkel ut- og innstigning via store skyvedører og fleksible skinner til å flytte setene på gjør at du kan tilpasse nøyaktig til ditt behov.

Når det gjelder tilgang på utstyr og tilbehør, både til praktisk bruk og til "pynt", er også utvalget enormt. Her kan du bortimot skreddersy bilen til ditt behov og smak. Vær bare oppmerksom på at Mercedes-Benz originaltilbehør ikke er helt billig.

Motor:

Men jeg skulle helt klart ønske meg litt mer motor, men skal du ha diesel er 2,2 CDI på163 hk og 360 Nm den største. Den går for så vidt greit nok. biltypen tatt i betraktning (så får du heller glemme prisen et øyeblikk) . 0 – 100 gjøres unna på 13 sekunder blank.

Biltypen trenger dreiemomentet som en moderne dieselmotor gir og den oppleves som harmonisk, men med full-lastet bil gjør man nok smartest i å ikke satse på frekke forbikjøringer. Bilen er rett og slett for dau. Er ikke sikker på om det er godt nok for en bil til denne prisen ...

Ikke veldig god plass i motorrommet (Foto: Benny Christensen)
Ikke veldig god plass i motorrommet (Foto: Benny Christensen)

Drivstoff-forbruket er oppgitt til ca. 0,9 på blandet kjøring og CO2-utslippet er på 234 g/km. Det er ganske bra i såpass stor bil. Den veier tross alt nesten 2,2 tonn.

Når det gjelder motoren, er det visstnok ikke fysisk plass til en større dieselmotor under pansret – om man skal tro ryktene... Alternativet er da bensin, noe som for mange – i alle fall her i Norge – er ganske uaktuelt.

Automatkassa derimot, passer både motoren og bilen som hånd i hanske. Som alltid i Mercedes, girer den silkemykt – hver eneste gang – en sann nytelse!

Vi har også testet Mercedes SLS AMG – les mer her:


Priser:

Billigste Viano personbil starter på 630 000 kroner. Da får du en 200 CDI i kort utgave med 136 hk og bakhjulstrekk. I kjent Mercedes-stil er det mange utgaver å velge mellom, korte, lange, ekstra lange – med og uten firehjulstrekk, flere motoralternativer og utstyrsvarianter.

En lang 220 CDI med automat og 4Matic – som vi testet – har en startpris på 812 000 kroner. Som nevnt var testbilen svært godt utstyrt og på prislappen ender da på ganske voldsomme 987 864 kroner.

Ikke de mest spenstige linjene jeg har sett på en bil til 1
  mill. (Foto: Benny Christensen)
Ikke de mest spenstige linjene jeg har sett på en bil til 1 mill. (Foto: Benny Christensen)


Konklusjon:

Til tross for påtakelig kassebil-følelse, er det ikke å komme ifra at dette er svært god bil for storfamilien – med all den plassen, komforten og framkommeligheten den byr på.

Du merker ikke så godt at du kjører en bil på over fem meter, det er ikke veldig annerledes enn å kjøre en stor personbil. Men man sitter såpass høyt at man ser ned på de fleste medtrafikantene. Den er oversiktlig og letthåndterlig, med trygge og forutsigbare kjøreegenskaper.

Men allikevel: Jeg skjønner ikke helt hvem som skal kjøpe denne – til denne prisen. Drosjesjåfører, kanskje?

Jeg hadde i alle fall helt klart valgt Mercedes R-klasse framfor Viano. De koster omtrent det samme, begge har firehjulstrekk og massevis av plass (selv om Viano er en klar vinne av sistnevnte). Men R-klassen gir deg mye mer både motor, luksus og kjøreglede enn hva Viano gjør.

Les vår test av Mercedes R-Klasse her:



Bilen for deg hvis:

Du har litt stor mage, lyseblå skjorte, VG under setet og taksameter på dashbordet.


Ikke bilen for deg hvis:

Det estetiske er vel så viktig som plassen.


Hvilken utgave skal du velge

Skal man først åpne lommeboka og handle en bil i dette prisleie – så gjør man det ikke halvveis. 220 CDI på 163 hk, automatgir og firehjulstrekk i den godt utstyrte Ambiente-versjonen er min anbefaling. Dyrt, men godt.

Les også: Nå har denne Merca blitt veteran

4Matic sikrer trygg framdrift på snø og holke (Foto: Benny Christensen)
4Matic sikrer trygg framdrift på snø og holke (Foto: Benny Christensen)

MB Viano skrått forfra  (Foto: Benny Christensen)
MB Viano skrått forfra (Foto: Benny Christensen)
Ingen  tvil om at dette er Mercedes (Foto: Benny Christensen)
Ingen tvil om at dette er Mercedes (Foto: Benny Christensen)
Ikke  de mest spenstige linjene jeg har sett på en bil til 1 mill. (Foto: Benny  Christensen)
Ikke de mest spenstige linjene jeg har sett på en bil til 1 mill. (Foto: Benny Christensen)
4Matic  sikrer trygg framdrift på snø og holke (Foto: Benny Christensen)
4Matic sikrer trygg framdrift på snø og holke (Foto: Benny Christensen)
Alle  luke åpne... (Foto: Benny Christensen)
Alle luke åpne... (Foto: Benny Christensen)
Oversiktelig  og greit dashbord (Foto: Benny Christensen)
Oversiktelig og greit dashbord (Foto: Benny Christensen)
Gedigen  plass i baksetet (Foto: Benny Christensen)
Gedigen plass i baksetet (Foto: Benny Christensen)
God  plass   også til bagasje (Foto: Benny Christensen)
God plass også til bagasje (Foto: Benny Christensen)