cadillac cts v racing3 (Foto: GM)
cadillac cts v racing3 (Foto: GM)

Cadillac skal på banen igjen!

Nye CTS-V coupe klar for racing i 2011.

GT-serien i Sports Car Club of America World Challenge skal bli litt friskere. Det sørger Cadillac for, når de nå stiller til start igjen med to team i det som er toppdivisjonen for racing med standardbiler i USA.

Tredobbelt vinner i GT American Le Mans-serien, Johnny O´Connell, skal kjøre den ene, og Andy Pilgrim den andre.

Les også: BMW X6: Mer vulgært blir det ikke

Gode minner

Pilgrim har vunnet SCCA for Cadillac også tidligere, nemlig i 2005. Etter innføringen av de performance-orienterte V-modellene i de forskjellige modellrekkene fra 2003 og fremover, dro Cadillac nemlig til og deltok i SCCA World Challenge i årene mellom 2005 og 2007.

Da var det sedanversjonen av CTS-V som ble brukt, bilen som i USA markedsføres som en konkurrent til blant andre Mercedes E/AMG og BMW M5.

cadillac cts-v racing1 (Foto: GM)
cadillac cts-v racing1 (Foto: GM)

Minnene fra racerbanen er trolig gode internt hos GM, etter at de den gang vant "manufacturer´s championship" i 2005 og 2007, og i tillegg også "driver´s championship" i 2005.

Fra sedan til coupe

Denne gangen er det V-modellen av den nye coupeen i CTS-familien som står på startstreken. Med unntak av høyden, et par solide spoilere foran og bak, samt en rimelig iøyenfallende dekor, er det lite som optisk skiller bilen fra produksjonsmodellen.

Les også: Her er lista over verdens 10 raskeste biler

Det understrekes også i en pressemelding at det er gjort forholdsvis beskjedne forandringer i forhold til produksjonsmodellen, kun begrenset til det som har vært nødvendig for å oppfylle arrangørens tekniske krav.

cadillac cts-v racing2 (Foto: GM)
cadillac cts-v racing2 (Foto: GM)

CTS-V har blitt adskillig kvassere siden sist den var på banen i SCCA, i nåværende utgave har den en turbomatet versjon av GMs 6,2 liters V8 som yter 556 hestekrefter, Brembo bremser og et chassis med blant annet Magnetic Ride Control.

Den nye og kompakte coupe-modellen burde dermed være godt rustet til å gjøre en god figur i racingserien også i 2011.

Produktutvikling og PR

Michigan-selskapet Pratt & Miller, som også er velkjent innenfor amerikansk standard-racing, har fintunet bilene og tilpasset dem for SCCA-regelverket.

Cadillac ser selvsagt dette som en massiv reklame-investering, forutsatt at det ikke går aldeles til skogs, men understreker også verdien i at erfaringene fra banen også vil bli brukt aktivt i videreutviklingen av V-utgavene av merkets forskjellige bilmodeller.

Les også: Panamera slår Cadillacs rekord på Nürburgring