Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hanomag Henschel er et tradisjonsrikt merke når det gjelder alt fra lette transportbiler til tyngre lastebiler, men glansperioden ble temmelig kort.

Man skal ha noen år på baken for i det hele tatt å huske slike biler i trafikken.

Vekker minner

Slik som den lille F30-utgaven som Thor Arne Steinsland fra Bjerkreim har lagt ut til salgs på Finn.no.

- En fin, gammel en du har der. Ikke med appell til de aller yngste kjøperne, kanskje?

- Nei, det har du rett i. De fleste som ringer forteller at de husker dem fra den gang de var nye. En ringte til og med bare for å fortelle om en slik bil han hadde hatt en gang, han var ikke ute etter å kjøpe i det hele tatt, men ville bare mimre litt, ler selgeren.

Les også: Klassisk pickup - Ford Ranchero GT

Hanomag4

Thor Arne er selv biloppretter, og kjøpte bilen etter en mislykket EU-kontroll. Han har gått gjennom den mekanisk og fikset på det lille som var nå i høst.

- Men det var ikke store greiene heller. Og karosserimessig har jeg ikke behøvd å gjøre noe som helst. Det har nok vært lakkert litt på den gjennom årene, men det ser ikke ut til at det har vært noe rustskader eller noe slikt å snakke om noen gang, forteller han.

Begivenhetsrik historie

Historien om Hanomag Henschel er kort, men begivenhetsrik. Det gamle firmaet Hanomag i Hannover satset lenge på damplokomotiver, men luktet også på produksjon av dampdrevne veikjøretøyer da bilismen lå i sin vugge. Da fremtidsutsiktene for dampdrevne biler så dystre ut på 20-tallet, ble dampdivisjonen solgt til Henschel i Kassel, som også produserte utstyr for både jernbane og veifrakt.

Hanomag hanglet seg gjennom krigsårene mye takket være militær produksjon, men ble aldri noen kommersiell suksess. Samme skjebne led Henschel, som var store på produksjon av militært materiell, men som på den annen side ble bombet nær sagt sønder og sammen av de allierte. Etter krigen ble restene av Hanomag innlemmet i Rheinstahl-konsernet i 1952, og det samme skjedde med Henschel i 1964.

Hanomag3

Da var plutselig mye komplimenterende kunnskap om produksjon av vare- og lastebiler samlet innenfor Rheinstahl-konsernet, og bilmodellene overlevde generelt lenger enn varemerket som til enhver tid sto på bilene:

Thor Arnes F30 er nemlig en direkte videreføring av Tempo Matador, som kom på markedet i 1963. Tempoen ble faceliftet i 1967, og to år senere omdøpt til Hanomag Henschel. Samtidig kjøpte Daimler-Benz seg forbi 50 prosent-merket, og rundt 1973-74 havnet så Mercedes-stjernen i grillen.

I topp stand

"Der Harburger Transporter", som F30-versjonen hører inn under, var en rimelig populær varebil i sin tid, og ble også solgt som både innelukket varebil og som minibuss. I noen hektiske år på førsten av 70-tallet ble det solgt en del slike i Norge også, og vi kan huske at de i noen grad hang med helt til de fikk Mercedes-logo i fronten.

Men så ble de brått borte. Få er tatt vare på, og det går lang tid mellom hver gang det dukker opp en som er så fin som dette eksemplaret.

- Den skal være tipp topp nå. Etter at jeg gikk gjennom den passerte den EU-kontrollen uten problemer, forsikrer selgeren.

Les også: BMW 3-serie som pickup

Noen komfortbil er det selvsagt ikke snakk om, bekrefter han. Men det er en nyttig gammel bil - dog har han ikke så mye bruk for den at han kan beholde den selv.

Hanomag2

- En så lav kilometerstand vitner om en fortid i Sivilforsvaret, som gjerne kjørte slike biler?

- Ja, det skulle man tro, men ikke denne her. Den første eieren var en bonde, som vel kjørte litt grønnsaker og slikt med den. Før jeg kjøpte den har den gått inne på et stort lager hos en bedrift som driver med båtutstyr. Dermed har den gått lite, og trolig stått innendørs omtrent hele sitt liv. Det forklarer vel tilstanden også, tror Thor Arne.

Veteran med nytteverdi

Det er selvsagt vanskelig å prissette en bil som det finnes så få av, og som attpåtil er et typisk nyttekjøretøy. Thor Arne ser for seg at den vil ende opp hos en som både har moro av veteranbiler, og som kanskje har ett eller annet beskjedent behov for en bil med et lite lasteplan av og til.

- Det er jo uansett ikke snakk om mye penger, så prisen bør ikke skremme noen. Får jeg ikke såpass for den så får jeg heller finne plass til den her hos meg en stund til, sier selgeren, som er mest opptatt av at bilen skal bli tatt godt vare på.

Les også: Glem julegaver - kjøp veteranbil i stedet