VW Passat B2: Nå blir denne veteranbil

Andre generasjon VW Passat blir 30 år over nyttår.

VW_Passat B2  stv.rød
VW_Passat B2 stv.rød

VW Passat er kanskje ikke den første modellen som trekkes fram når gode kompiser diskuterer veteranbiler. Men selv om bilen igjen i disse dager er aktuell som aldri før, så er den faktisk veteran – ikke nok med det – det er andre generasjon (B2 på VW-språket) som nå runder tretti. Den første – B1 – kom allerede i 1973, og har vært veteran lenge allerede ...

Selv om den første generasjonen av VW Passat absolutt hadde solgt bra, så var det med denne B2-modellen at salget virkelig løsnet. Det var også da den tok det første, lille, nølende skrittet mot premiumsegmentet, med de best utstyrte modellene. Men i alle hovedsak er dette forholdsvis enkle ”folkebiler” selv om det er mye Audi 80 under det helt nye skallet.

VW_Passat-B2--5-dørs-forfra
VW_Passat-B2--5-dørs-forfra

Sjekk ut Håkons 1975 modell VW Passat, her:

Bredde – et stikkord

Bredde både er – og var – et viktig stikkord for å favne et vidt marked. Og akkurat der har VW vært flinke. Passat var blant annet veldig tidlig ute med dieselmotor.

Allerede i 1978 kunne du få dieselmotor i Passat – en ikke altfor sprek 1,5-liter på 50 hk fra VW Golf som gjorde 0 – 100 km/t på 19,4 sekunder – nesten 6,5 sekunder senere enn bensinbilen ... Det sier litt om hvor rivende utviklingen har vært de siste årene – og om at Passat var tidlig ute.

I tillegg hadde de godt med utstyrsvarianter, og både kombi-coupe, stasjonsvogn og en firedørs sedan – som vi kjenner som VW Santana. (sistnevnte lisensproduseres fortsatt i Kina)

Plassen var som vi kjenner fra dagens Passat – blant de beste i klassen. Med forhjulstrekk var kjøreegenskapene gode, og du tok deg lett opp den glatte kneika – som de med Volvo 240 og Opel Rekord bare kunne drømme om å komme opp.

Firehjulstrekk

Som om det ikke var nok, så var de også tidlig ute med firehjulstrekk. Allerede i 1984 var dette tilgjengelig på Passat. Systemet kaltes for Syncro og er veldig likt Audi sitt quattro-system. Apropos Audi: Du fikk jo også Passat B2-en med de kraftige femsylindrede motorene fra Audi – ofte i kombinasjon med nettopp firehjulstrekk.

1985 modell, med facelift, Syncro og 5-sylindret Audi-motor på 136 hk. Kongebil den gang...
1985 modell, med facelift, Syncro og 5-sylindret Audi-motor på 136 hk. Kongebil den gang...

Jeg husker det fortsatt – du var ikke så rent lite sjef i gata hvis du hadde en slik bil!

Skrekk og gru

En annen ting jeg minnes med skrekk og gru er interiøret. Det er helt tydelig at både materialkvalitet og det moderne begrepet "opplevd kvalitet" her stått på dagsordenen en gang eller tre siden B2-modellen. Designet er absolutt tidsriktig – og firkantet. Men utstrakt bruk av plastikk – type tynn og hard – trekker ned helhetsinntrykket. Ikke regn med at dette er skrammelfritt i når gradestokken viser mange blå ...

Tidsriktig dashbord i VW Passat B2.
Tidsriktig dashbord i VW Passat B2.

Mer om den helt nye VW Passat finner du her:


Formel E

De fleste av dagens bilmodeller med respekt for seg selv har i dag egne lavutslippsmodeller, Hos VW heter de BlueMotion, hos Skoda heter de Greenline, hos Volvo DRIVE og hos Hyundai Blueline etc. Også på dette området var VW / Audi tidlig ute.

Denne Passaten fantes nemlig i en Formel E utgave. Dekk med lav rullemotstand, optimalisert aerodynamikk, økometer og ikke minst 5-trinns girkasse (noe som slett ikke var noen selvfølge den gang) samt et start/stop-system skulle bidra til lavere forbruk. Dette systemet ble implementert i Passat / Audi 80 i 1982.

En liten digresjon ...

Formel-E
Formel-E

En liten morsom digresjon til denne tidlige utgaven av start/stop-systemet i Formel E bilene var at systemet utsatte startmotoren for såpass mye slitasje, at den måtte byttes ofte. Som om det ikke var nok ”forsto” ofte ikke bilene med automatchoke hva som skjedde – med startproblemer som følge ...

VW fant ut at de tapte penger på dette med feilsøking og gjentatte garantireparasjoner, og allerede på høsten 1983 valgte de å droppe hele Formel E opplegget.

Priser:

Du får en skikkelig fin, original bil i god stand for 25–30 000 kroner. Syncromodeller med 5-sylindret motor og mye utstyr er de dyreste og koster ofte det dobbelte. Dette er en ”bankers” framtidig klassiker!

En passe halvgrei bruksbil koster ca. 10 lapper, mens de billigste koster fra vrakpanten og oppover.

Bilene var vanlige på 80-tallet, men har plutselig blitt borte. Hvor ble de av? I skrivende stund er det bare en eneste bil til salgs i Norge. Den er til gjengjeld veldig fin ...


Hvorfor:

Når så du en skikkelig fin slik bil sist?


Hvorfor ikke:

Drit i – det er jo bare en gammel Passat! (Gjett om noen sa det samme om VW Boble ...)

4-dørs sedanen av VW Passat heter Santana og er veldig populær i Kina, Brasil og Argentina.Den ble også solgt i Norge,
4-dørs sedanen av VW Passat heter Santana og er veldig populær i Kina, Brasil og Argentina.Den ble også solgt i Norge,

Bennys sjekkliste:

Dette er jo etter hvert tilårkommende biler og det er absolutt en del ting som bør sjekkes litt nøye. Listen over hva du må sjekke kan kanskje synes litt lang. Men bilene er grei å skru på, de fleste delene lett tilgjengelige og til stort sett greie priser.

Slitt interiør er ganske vanlig. Dette er fort litt omfattende / dyrt å fikse opp. Som alle andre gamle biler ruster også VW Passat. I tillegg til de vanlige stedene som hjulbuer, gulv, nedkant av dører og kanaler MÅ du også sjekke innerskjermene bak og rundt stussen for bensinpåfyllingen.

Fjærbeinlager, hjullager, støtdempere, kuler og ledd i forstillingen samt bremser og håndbrekk bør også sjekkes.

På biler med dieselmotor kan kompresjonen bli dårlig, oljeforbruk og motor som går dårlig er resultatet.

På bensinmotorene er registerreim og vannpumpe en akilleshæl. Forgasseren kan også være litt problematisk på en del biler.

De 5-sylindrede motorene kan ha et oljeforbruk som nesten ikke er sant når de begynner å bli slitt.

Det gjelder som du skjønner å sjekke disse bilene litt nøye før kjøp.

Sjekk ut alle Volkswagen-modellene i vår store bruktbilguide:

Annonse for VW Passat fra 1981
Annonse for VW Passat fra 1981

Visste du at:

– Den nordamerikanske versjonen av denne bilen ikke het Passat, men Quantum?

– 31 mars i 1988 var siste offisielle produksjonsdag for Passat B2? Unntatt for Syncro modellene, de ble produsert til juni.

– Ca. 4,5 millioner biler ble lagd av Passat B2 totalt.

Alt om fjorårets kuleste veteran – Audi urquattro – finner du her:


VW_Passat-B2--stv-02
VW_Passat-B2--stv-02