delorean1
delorean1

De Lorean: Fremtidsdrømmen er blitt veteran

Det betyr at du kan ta inn en De Lorean uten å betale avgift!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Om noen få dager er det 2011 - og det betyr også starten på et nytt veteranår. 1981-modellene blir 30 år og dermed kan du ta dem inn uten å betale avgift.

Og nettopp 1981 var startåret for en skikkelig billegende. De kom endelig bilene ut på veien, og det fantastiske, amerikanske sportsbil-eventyret i John Zachary De Loreans regi var i gang.

Noen år forsinket, riktignok. For selskapet var dannet allerede i 1975, og den oppsiktsvekkende prototypen med karosseriplater i børstet, rustfritt stål, designet av Giorgetto Giugiaro, var blitt vist i 1976.

delorean2

Rotete start

I mellomtiden hadde den planlagte wankel-motoren blitt droppet på grunn av høyt forbruk, det avanserte og egenutviklede chassiset viste seg umulig å bygge, og etableringen av fabrikken i Nord-Irland dro ut ganske ekstremt på tiden.

Problemer? Neida, ikke sammenlignet med det som skulle komme.

Som ny drivkilde valgte man PRV-sekseren på 2,7 liter, som blant annet var berømt for sin drikkfeldighet og latskap i Volvos 260-modeller. Og for å avhjelpe de grunnleggende problemene i chassiset ble Lotus hyret inn. Det førte til at chassiset fra Lotus Elan ble bygget inn under De Lorean-karosseriet.

delorean7

Onde tunger vil ha det til at Lotus var de eneste som noen gang tjente penger på De Lorean-produksjonen. Men med deres hjelp fikk den i det minste kjøreegenskaper som sto i stil med utseendet. V6-motoren var allerede i utgangspunktet en skuffelse med 170 hestekrefter, men før den kunne sertifiseres for amerikanske avgasskrav var effekten helt nede i 140. Og det var selvsagt USA som var hovedmarkedet.

Opp som en bjørn...

Det gjorde ingen ting – til å begynne med. Høyt profilerte amerikanere hadde stått i kø for å kjøpe bilen i lange tider, og berømtheter som talkshow-vert Johnny Carson og entertainer Sammy Davis Jr var til og med inne på investor-siden.

Se talkshow-verten Jay Leno kjøre fremtidsbil her:

Ingeniøren John Z. De Lorean – tidligere wonderboy hos GM og konsernets yngste direktør gjennom tidene – hadde gjort en god PR-jobb. Men de britiske myndighetene hjalp ikke til med finansieringen i den grad han hadde håpet, som en gest etter fabrikk-etableringen midt i arbeidsledighetens høyborg utenfor Belfast.

I tillegg tørket salget snart ut, drøyt 6.500 enheter det første kalenderåret var noen tusen mindre enn budsjettert. Dermed var det i realiteten aldri håp for den utradisjonelle bilen. Etter ganske nøyaktig to år stoppet produksjonen i desember 1982, etter rundt 9.200 biler.

...og ned som en skinnfell

Det er likevel skandalene rundt bilen som De Lorean huskes for. Samtidig som produksjonen stoppet opp ble John Z. De Lorean arrestert, anklaget for å ha smuglet kokain inn i USA – angivelig i et desperat forsøk på å redde bilproduksjonen. Han ble frikjent, men brukte resten av livet på å forsøke å redde stumpene.

De mest fargerike ryktene gikk på at selve bilene skal ha blitt brukt til å smugle inn stoffet fra Nord-Irland til USA. Men enhver som har kjørt en De Lorean DMC 12 med 140 hester vet at det ikke finnes spor av ”pulver” i bilen...

delorean5

Fem år før han døde av hjerteinfarkt i 2005 ble De Lorean slått personlig konkurs, og mistet siste rest av personlig eiendom. Tragedien var fullkommen.

Det temmelig omfattende lageret av ekstra deler ble allerede i 1983-84 kjøpt opp av spekulanter. Det meste eies i dag av DeLorean Motor Company of Texas, et nystartet selskap, som tilbyr alt fra restaurering av gamle biler med originaldeler til helt nybygde biler med diverse oppgraderinger under det klassiske skallet.

Mange har overlevd

Men ”Tilbake til fremtiden”, da? Skal vi ikke nevne filmene der bilen spilte hovedrollen?

Les om en annen filmstjernes veteranbil her:

Joda. Filmene, der en ombygget De Lorean utstyrt som et fugleskremsel tjenestegjør som en tidsmaskin, ga bilen enorm oppmerksomhet utover på 80-tallet. Men bilen var på den tiden bare en gedigen, undermotorisert flopp, og filmene bidro ikke til å heve statusen.

delorean6

Likevel regner man med at godt over 6.000 biler har overlevd, og de virkelige entusiastene var tidlig ute med å ta vare på arven etter John Z. De Lorean. Dermed er mulighetene store også i dag, hvis du føler for å ta en tur tilbake til fortiden.

Pris:

Bilene ser ut til å starte mellom 15 000 og 25.000 dollar i dag, men har nok ikke vært de mest lettsolgte hobbybilene. Nå vil nok økt interesse fra nordiske land med ”30-årsgrense” føre til økt etterspørsel en tid.

Hvorfor?

Bilen er et ikon, hverken mer eller mindre. Sies å være morsom å kjøre. Og rust er ikke noe problem.

Hvorfor ikke?

Ikke noe for deg om du synes det er et slit bare å holde den rustfrie døra på kjøleskapet ren for fingermerker.

Pass på:

Sjekk tilstanden på Lotus-chassiset, samt automatkasse, hvis bilen har det. Gangjern og dempere på de tunge ”måkevinge-dørene”. Riper i karosseriet kan pusses vekk forsiktig med sandpapir, men bulker gjør i prinsippet at panelene, som ligger utenpå karosseristammen av glassfiber, må byttes ut. Det meste kan skaffes, men er sikkert ikke gratis...

Vil du "trene"? Her kan du bygge din egen De Lorean i papir!