Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne pluggen, som er døpt GMC Sierra All Terrain HD Concept, vil bli å se på Detroit-utstillingen i januar.

Den er i utgangspunktet "bare" en konseptbil, men det skal forholdsvis lite til for å sette den i produksjon. Og det spekuleres allerede i at det i så fall kan komme til å bli gjort av en frittstående samarbeidspartner utenfor GM.

Kan klatre

Bilen ser bøs ut, og er da også bygget for folk som mener alvor når de bestiller firehjulstrekk.

De spesielle heavy duty-demperne er levert av Fox, og blant de mer spesielle punktene på menyen er at stabilisatorstaget foran kan kobles fra, ved behov for ekstreme egenskaper for eksempel ved klatring i stein eller over knauser.

stor gmc 2 (Foto: GM, © mb de)

Konseptbilen startet livet som en vanlig GMC Sierra HD, men rammen har blitt forsterket, bakkeklaringen hevet med tre tommer og sporvidden økt med fire tommer. Motoren er den kjente 6,6 liters Duramax-dieselen, som leverer 397 hestekrefter og 765 fotpund dreiemoment gjennom en sekstrinns automatkasse fra Allison.

Herligheten ruller på 35 tommers BF Goodrich terrengdekk, montert på 20 tommers aluminiumshjul som heller ikke akkurat bidrar til diskresjon. Men designet ser i det minste ut til å være enkelt å spyle rent for søle og torvrester, dersom en slik bil faktisk skulle komme ut i skogen en gang.

LES OGSÅ: Dette skal bli en sporty pickup

stor gmc 3 (Foto: GM, © mb de)

Hjemmekoselig interiør

Interiøret sladrer nemlig om at man kanskje ikke baaaare har tenkt på hardcore cowboys, likevel:

Man har gått ut fra GMCs eksklusive Denali-interiør, og lagt til ekstra detaljer som skinntrukket dashboard og elementer i "satin metal finish" - vi var nok ikke oppmerksomme nok på materiallæren i sløyden, men regner med at det er en eller annen form for silkematt overflatebehandling. Mens man krysser elver og klatrer over fjell kan man også hygge seg med et stereoanlegg med blant annet 80 Gigabyte harddisk, som er det samme systemet som står klart for å lanseres bredt innenfor GM i nær fremtid.

Konseptet går rett i strupen på konkurrenter som ekstreme Ford F-150 SVT Raptor og klassikeren Dodge Ram Power Wagon.

Les testen av klasikkeren - Toyota HiLux

stor gmc 4 (Foto: GM, © mb de)

Nye smutthull?

Nordmenns interesse for skikkelig grov kjøreredskap kjenner ingen grenser. Gjennom årene har vi gjort nesten hva som helst for å finne smutthull som gjorde det økonomisk mulig å importere og bruke biler vi egentlig ikke har hatt råd til: Kors på taket, ombygning til lastekapasitet som et middels godstog, kaste ut opptil flere seterader og å tanke gatekjøkken-olje.

Det blir interessant å se hva som skjer dersom denne bilen blir satt i produksjon. For at en og annen vil finne veien også til Norge er vi sikre på, selv om prislappen åpenbart vil fremstå som temmelig tettskrevet.

LES OGSÅ: Hvilken pickup skal jeg velge?