VXR8 1
VXR8 1

431 hesters familieracer på "billigsalg"

... men det får dessverre ikke vi glede av.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En familiesedan med 431 hester, 0–100 km/t på rundt fem sekunder og generelt obsternasig personlighet, det er sånt man normalt må betale i dyre dommer for. Og ikke bare i Norge.

Men britene har en mulighet som mange vil misunne dem. For Vauxhalls VXR8-modell er i virkeligheten en bil fra GMs australske Holden-avdeling. Og både i Australia og i Storbritannia kjører man som kjent med rattet på "på feil side" . Dermed er det en kurant sak å hente over biler. Og vips har du et råskinn som koster mye mindre enn konkurrentene.

Australsk krutt-tønne

VXR8 3
VXR8 3

For å få mest mulig ut av hver enkelt utviklingskrone – vi mente selvsagt dollar – forsøker GM forståelig nok å utnytte potensialet på de markedene hvor man har rattet og eventuelle bomstasjoner på høyre side.

Derfor vil ikke denne Vauxhallen dukke opp som en Opel i resten av Europa, slik de vanligvis gjør.

Men et skikkelig beist av en bil er det, og til våren kommer den i ny versjon.

LES OGSÅ: Heftig Opel på vei

"Gavepakke"

Og britene kan glede seg til en skikkelig gavepakke: De får igjen litt vekslepenger på 50.000 pund, og sparer dermed helt opp til 29.000 pund i forhold til hva de måtte ha lagt ut på eksempelvis en Mercedes E63 AMG, som regnes som en av konkurrentene. I norske penger: Godt under 500 000 kroner. Det er nesten så vi blir litt trist av å tenke på det – i alle fall inntil vi tenker på hvor mye avgift det blir med en sånn motor.

Nå mangler nok en Vauxhall litt status i forhold til eksempelvis en AMG-Mercedes på de britiske øyer, men klarer man å svelge det har man mye annet å glede seg over. Moroa starter med LS3-motoren, med 6,2 liters volum kjenner vi den blant annet igjen som standardmotoren i dagens Chevrolet Corvette. På plass i VXR8 yter den 431 hester, og 550 Nm skulle sørge for godt skyv.

Launch control

V8-motoren driver bakhjulene på tradisjonelt vis, og kundene kan velge mellom sekstrinns manuell eller automatkasse.

VXR8 2
VXR8 2

Nytt på modellen som kommer til våren er ytterligere utstyr som understreker at Holdens tuningavdeling HSV mener alvor med denne brutale bilen. Den har fått launch control, som vi kjenner igjen fra andre tilsvarende biler, der antispinn-elektronikken brukes svært offensivt slik at føreren får helt optimal akselerasjon uten å tenke på annet enn å måke høyre pedal så langt ned i gulvmatta han eller hun orker.

Dessuten får modellen for første gang GMs "magnetic ride control", altså siste generasjon adaptiv fjæring, der magnetiske partikler i støtdemperne påvirkes av elektroniske impulser for å optimalisere stivheten i forhold til veiens beskaffenhet – og førerens oppførsel. Også dette systemet finnes i Corvette, samt Cadillacs V-modeller og andre GM-produkter for folk med utpreget dårlig tid.

LES OGSÅ: Er denne Chevroleten Norges kuleste van?

Racing-software

Vauxhall VXR8 var godt utstyrt fra før, og den nye modellen tar det hele et hakk videre. Utvendig er det snakk om oppgradert karosseri med blant annet LED-belysning på alle kanter, og inni skjemmes man bort i skinntrukket overflod.

For den inspirerte føreren er det også installert "Enhanced Driver Interface", som kan gi detaljert oversikt over bilens tekniske data underveis, og føreren kan også få hjelp med å loggføre og analysere data, for eksempel ved kjøring på bane.

VXR8 4
VXR8 4

Bare seks utvalgte forhandlere i øyriket vil få selge VXR8 når den dukker opp i sin nye drakt i mars måned. For selv om den synes som et røverkjøp i forhold til enkelte av konkurrentene, så legger man opp til at dette skal være en eksklusiv bil.

Audi-råskinn til 300 000 – sjekk denne: