Audi Q7: Er dette Norges råeste SUV?

Denne er alt annet enn diskret - og nå kan den bli din.

Audi_Q7
Audi_Q7

Det er en temmelig prangende Q7 som lyser mot oss fra annonsen på Finn.no. Og at det er en bil utenom det vanlige, det forstår vi allerede ut fra lengden på annonsen.

Her er det mye informasjon til en vordende kjøper. Midtveis i lesestoffet tyr vi til telefonen.

- Standard Q7 er kjedelig

Wasif Iqbal ler når han får Broom.no på tråden. Han er vant med at bilen vekker oppsikt.

Audi_ Q7
Audi_ Q7

- Jeg synes egentlig at standard Audi Q7 ser ganske kantete og kjedelig ut. Denne bilen kjøpte jeg på et øyeblikk da den dukket opp, forteller han.

Se hele annonsen her:

Det er faren hans som har brukt den som privatbil, men Wasif er den som har tatt hånd om bilen og kostet på den i oppgraderinger mer enn mange av oss bruker på å kjøpe bil i utgangspunktet. Forrige eier hadde gjort en god jobb med å få den til å skille seg ut, og Wasif har fortsatt på den samme måten.

Karosseriet var allerede stylet opp da Wasif falt for bilen.

Kostbare plast-detaljer

- Nothelle er kanskje ikke et så veldig kjent navn utenfor Audi-kretser?

- Nei, men det er en ganske godt kjent VAG-tuner. Og dyrt, understreker han.

Audi_Q7
Audi_Q7

Q7en har fått en grundig behandling med Nothelle-styling på alle kanter. Det komplette widebody-kittet består av både front- og bakfanger, sidelister, skjermbreddere, lyktespoilere og fire eksosutslipp. For å skille seg ekstra ut har han montert Audi Individual V12 baklys, og han har også foliert panseret i karbon-design.

- Den folien er enkel å fjerne dersom man synes det blir litt "mye", forsikrer han.

Selv synes han det er akkurat passe, i hvertfall etter at han handlet nye hjul: Originale, sorte Rinspeed-felger er oppsiktsvekkende i seg selv. Dimensjonen på 23 tommer - som til og med er godkjent i vognkortet - virker helt vill. På denne bilen vil antispinn-funksjonen også være viktig av hensyn til familieøkonomien...

LES OGSÅ: Hva synes du - er Q7 kul eller harry?

Premiert på treff

- Jeg kjører selv en VW Phaeton W12 som er foliert i hvitt, men denne Audien får mye mer oppmerksomhet enn den. Jeg tok Q7en med på VW/Audi-klubbens treff i sommer, og der vant den blant annet "people´s choice", forteller han stolt.

I interiøret og under skallet er det ikke gjort så mange påfunn ut over det som Audi la inn da de bygget bilen. Treliters turbodieselen har mer moment enn 4,2 liters bensin-åtteren, og passer bilen som hånd i hanske, forsikrer selgeren.

Audi_Q7
Audi_Q7

LES OGSÅ: Denne Audien har tapt seg 1,1 millioner kroner

Q7en har også luftfjæring originalt, som Nothelle har vært inne og frisert litt i programmeringen på. Følgelig er den litt lavere enn den ellers ville vært på det laveste. Inni finner vi det originale Sportline-interiøret i skinn og alcantara, og man har utsikt mot stjernene gjennom det originale glasstaket. Intet er spart på av den som bestilte denne bilen ny.

Og ikke av nåværende eier heller. Wasif har ikke helt sansen for Audiens "longlife-service", og har for sikkerhets skyld byttet olje innimellom de offisielle intervallene også - senest nå nylig.

Ekstra oljeskift

- Så det er ikke fordi oljemonitoren har slått seg vrang og meldt om lavt nivå og bedt om oljeskift i tide og utide, slik en del Audier har hatt en tendens til å gjøre?

- Nei, på denne bilen fungerer alt slikt som det skal. Men også Q7 har sine "standardfeil", som manifoldstusser, dieselpartikkelfilter, trykksensor og noen småting. Og det samme med Bluetooth-interfacet for handsfree-telefoner. Alt dette er skiftet på denne bilen, forteller Wasif, som bare for disse tingene har måttet punge ut med godt over 30.000 kroner.

Nå skal altså bilen selges, og far skal få ny bruksbil.

- Men hva i all verden kjøper man etter å ha hatt en slik bil da?

- Det vet jeg ikke ennå. Men jeg finner nok på noe. Det har pleid å gå bra, ler selgeren av kongerikets kanskje råeste Audi Q7.

LES OGSÅ: Dette er Broom-lesernes drømme-SUV til en million