Fotomontasje: Vidar Gulliksen
Fotomontasje: Vidar Gulliksen

Slik skal Audi ta over verden

GI DIN STEMME: Hele tre av årets kandidater kommer fra Audi.

2010 nærmer seg slutten - og nå er det tid for å se litt tilbake på hva dette året har gitt oss av nye biler.

Derfor inviterer vi alle lesere på broom.no til å bli med og kåre den bilen vi i fellesskap synes fortjener tittelen Årets bil 2010.

Vi har plukket ut de mest aktuelle kandiatene og presenterer dem hver dag framover.

Nå har du sjansen til å stemme på din favoritt - og samtidig få med deg en liten oppsummering av bilåret 2010.



Dagens kandidater: Audi A1, A7 og A8



Tre helt nye bilmodeller i løpet av et år? Det vitner om enten stormannsgalskap - eller seriøst store ambisjoner. Eller kanskje en kombinasjon av disse to?

Faktum er i alle fall at Audi snart er ferdig med et særdeles travelt lanseringsår - før de tar fatt på et nytt.

Og nei, det mangler ikke på ambisjoner hos merket med de fire ringene! Da finanskrisen skyllet inn over bilbransjen, ble det på med bremsene hos de aller fleste produsentene - men ikke hos Audi. Tvert imot. De besluttet å følge alle planer og investere akkurat like mye som planlagt- selv om verden rundt dem plutselig var et mye mer usikkert sted.

Målet var at dette skulle få Audi kjappere gjennom krisen enn det konkurrentene ville klare. Og i tillegg gi dem et skikkelig forsprang når markedet kom tilbake til det normale.

Dermed har Audi-familien vokst med rekordfart dette året. Det er snart en Audi i hver eneste tenkelige bilklasse - og flere skal det bli.

Du finner avstemningsskjemaet lenger ned:

LES OGSÅ: Er det smart å vente på Audi Q3?



Ny minstemann:

Takbuen i en kontrastfarge vil nok bli et kjennetegn på Audi A1 (Foto: Marius Christensen)
Takbuen i en kontrastfarge vil nok bli et kjennetegn på Audi A1 (Foto: Marius Christensen)

Audi A1 er bilen som skal være statusalternativet i småbilklassen - i praksis en litt mer påkostet Polo-konkurrent.

Mottagelsen har vært meget bra, men ute i Europa har Audi fått kritikk for frisk prising. Det gjelder ikke nødvendigvis her hjemme. Startprisen er nemlig gunstig, et godt stykke under 200 000 kroner, men det koster å være kar med utstyrslista. De fleste Audier du ser på norske skilter har kostet godt over 200 000 kroner.

Bilen er et morsomt bekjentskap med ganske friske kjøreegenskaper. Interiøret er et godt hakk over i forhold til de fleste konkurrentene, og komfort og støydemping er minst en klasse opp.

I førersetet kunne du like gjerne sittet i en A3. I baksetet derimot - der er det trangt. Og du kan også glemme å få med deg mye bagasje. Her skjønner du at A1 er en liten bil og ikke egnet som bil nummer én for andre enn single eller par uten barn.

Her kan du lese testen av Audi A1:

Audis lekreste bil?

audi-a7-sportback-4
audi-a7-sportback-4

Audi A7 Sportback er på mange måter storebroren til A5 Sportback og du skal ha litt peiling på Audi for å se forskjellen fra andre vinkler enn bakfra. Der utmerker den seg imidlertid med en sterkt skrånende hekk som ikke ligner på så veldig mye annet på markedet. Designet har fått mye skryt og mange mener dette er Audis lekreste modell - men det finnes også de som mener at den er altfor sidrumpa.

Dette er en av de bilene som ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder og den er vanskelig å fotografere på en måte som yter den full rettferdighet. Vi vet det - for vi har prøvd!

De som nøyer seg med null ekstrautstyr, kan kjøpe A7 Sportback for 690 000 kroner. Da får du en 2.8 FSI med 204 hestekrefter, quattro og S tronic. I kjent Audi-stil blir det garantert mye dyrere før du er i mål, men med denne startprisen bør du kunne få en brukbart utstyrt A7 Sportback for 750 000 kroner.

Toppmodell i starten er 3.0 TFSI med 300 hk, quattro og S tronic. Din for 980.000 kroner.

Vi må innrømme at vi tenker "kombi" når vi ser denne bilen, men det er selvfølgelig ikke fint nok. Offisielt er dette en "firedørs coupe". og den er basert på storbilen A8.

Eksklusivt: Vi var de første som fikk ta en titt på A7 i Norge

Nytt flaggskip

PS-A8-lang
PS-A8-lang

Apropos A8: Fjerde generasjon av Audis flaggskip er et imponerende stykke bil. Den har vokst seg enda større enn forgjengeren (pluss sju centimeter i lengden), men det er det ikke så lett å se ved første øykast.

Med litt rundere former enn på forrige generasjon A8, ser den mer sporty og kompakt ut. Men synet bedrar altså. Dette er en av de største sedanene du kan kjøpe.

Innvendig ser du at målgruppa er folk som liker å ha det høyteknologisk, men ganske diskret rundt seg. Materialkvalitet og finish er helt i toppklasse og du kan selvfølgelig velge det meste som finnes av utstyr til bil på denne.

Kjøreegenskapene er som før et slags kompromiss mellom Mercedes S-klasse og BMW 7-serie. Ikke riktig så komfortabel som S-klasse, men heller ikke så tilbakelent og fjernt fra underlaget. Ikke så sporty som 7-serien, men likevel en svært kompetent kjøremaskin. Og det spørs om ikke baksetepassasjerene dine har det aller best i denne, kontra de tyske konkurrentene.

A8 velges av direktører og folk som vil ha en litt (men bare litt) diskret bil fra øverste hylle. Det er grunn til å vente solid verditap også på denne generasjonen, så om noen år kan dette være et skikkelig bruktkupp.

Bli med på kjøretur i nye Audi A8 - klikk her:

Nå kan du gi din stemme til bilen du fortjener å bli Årets bil 2010. Under finner du finalistene: