Det er absolutt penger å tjene på bruktimport   men du skal vite hva du holder på med.  (Foto: Scanpix.)
Det er absolutt penger å tjene på bruktimport men du skal vite hva du holder på med. (Foto: Scanpix.)

Er det lett å tjene penger på bruktimport?

50 000 kjappe kroner på å hente en bil i Tyskland – eller?

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny hva er ditt viktigste råd hvis man skal drive litt bruktimport av bil som attåtnæring? Har lest artiklene på en del av bilene dere anbefaler og har tenkt litt på å gjøre dette selv noen ganger i året. Jobber turnus så har god tid til å gjøre det. Det er en liten bruktforhandler her i byen jeg bor som tar inn biler fra Tyskland og har hørt via via at de kan tjene over 50 000 kroner for hver bil. Det er ganske mye bedre betalt enn å ta vakter som sykepleier: -). Men vil gjerne høre hva du anbefaler her.

Benny svarer:

Hei hei! Dette er det mange som driver med litt "på si" – og enda flere som drømmer om å gjøre det. Det å holde på med bil og attpåtil tjene penger på det, høres jo selvfølgelig forlokkende ut.

Bare for å starte med det: Nei, jeg tror ikke det er representativt å sitte igjen med 50 000 for hver bil. Da skal du treffe særdeles godt. Du bør nok ikke "budsjettere" med noe sånt, da kan du fort bli skuffet. Men ja: På enkelte biler og med full klaff er det absolutt mulig. Da skal du imidlertid vite hva du driver med.

Mitt viktigste råd er å finne en bilmodell som er lett omsettelig og som mange har lyst på. Så sjekker du differansen på pris i utlandet med det de går for i Norge. Her skal du være litt forsiktig med å bare bruke "finn-priser" som eksempel, det er jo absolutt ikke sikkert at bilene til slutt går for prisforlangende. Ha en buffer her, det er smart!

Jeg ville startet på www.mobile.de. Her ligger det enormt mange biler ute. Du bør lete etter biler der du får igjen momsen, det har mye å si for regnskapet ditt. Så bruker du en importkalkulator – for eksempel den du finner på toll.no – for å beregne hva prisen blir i Norge. Husk også at det påløper en del utgifter i tillegg, blant annet til henting av bilen.

Her som på så mye annet er det litt slik at øving gjør mester. De som virkelig tjener penger på bruktimport har gjerne holdt på en stund, de har kontakter og ikke minst erfaring som gjør at de unngår fallgruvene. Men det betyr ikke at ikke nybegynnere også kan gjøre det bra. Bare vær obs på at det ikke nødvendigvis går helt på skinner og som sagt: Start med en bilmodell du vet er populær og attraktiv i bruktmarkedet. Lykke til med jobben!

Dette bør du også lese: Bruktimport – her er fallgruvene

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Full oversikt over bruktbilene – klikk her:

Har du erfaringer med dette? Skriv i kommentarfeltet under: