1 serie M Coupé kommer i salg i Europa i mai. Grunnprisen i Tyskland blir drøyt 50 000 Euro. Foto: BMW
1 serie M Coupé kommer i salg i Europa i mai. Grunnprisen i Tyskland blir drøyt 50 000 Euro. Foto: BMW

BMW 1-serie M Coupé: Ny, grom kjøremaskin

Er dette dypest sett en M3?

Etter masse rykter, spionbilder og teaserbilder er BMW 1-serie M Coupé endelig offisiell. Og den er tøff!

Akselerasjon og lyd

Bilen gir et riktig så barskt inntrykk med sine store hjul, brede hulbuer og digre luftinntak i fronten. Og i god, bayersk M-ånd er det slett ikke bare det ytre som er røft:

Hva sier du til 0-100 km/t på 4,9 sekunder? Legg til lyden av en syngende sekser som på veien mot turtallssperren helt sikkert er innom dyp bass, kraftfull mellomtone, før det hele tar av i viltert vræl i superbil-klassen.

M-sekserne har i hvert fall vært slik tidligere, og det er ingen grunn til å tro at BMW ikke vil tilby det ypperste til kjøreglade entusiaster denne gangen heller.

Den første M3

(artikkelen fortsetter under bildet)

BMW 1-serie M Coupé er på mange måter en M3 anno 2011. Foto:
  BMW
BMW 1-serie M Coupé er på mange måter en M3 anno 2011. Foto: BMW

Ifølge Teknikens Värld skal bilen presenteres på bilmessen i Detroit i januar. Men BMW slipper alt nå all informasjon om bilen.

Med M-versjonen av 1-serien vil BMW gå tilbake til sine M-røtter og tilby en bil som skal gi uhemmet kjøreglede og prestasjon. Vinklingen til første generasjon M3 fra 80-tallet er tydelig, og spørsmålet er om dette faktisk egentlig er en reinkarnasjon av det opprinnelige M3-konseptet.

Dagens M3 er blitt mer komfortinnrettet og vender seg ikke til samme kundegruppe som den første E-30 baserte modellen som kom i 1986. Men det gjør 1-seriens M. Bare se her:

Nye BMW M5 blir griserask

Turtall - det er moro!

Liker du automatgir? Da er ikke dette bilen for deg. 1-serie M coupé blir kun å få med manuell, sekstrinns girkasse. Den er koblet til en 3-liters rekkesekser med dobbelturbo som yter 340 hestekrefter og gir 450 newtonmeter.

I moderne turbo-ånd er maks dreiemoment er tilgjengelig allerede fra 1500 omdreininger og har en flat kurve opp til 4500. Men skal du ha ut alle de 340 hestene, må du la dem springe fritt og uhemmet; helt til 5980 omdreininger.

Toppfarten til den 1495 kilo tunge bilen blir som ventet 250 kilometer i timen. Den utstyres også med en trinnløst variabel differensialbrems som fordeler dreiemomoentet mellom de drivende bakhjulene alt etter hvilket som skal ha mest kraft for optimal kurvekjøring.

Les hva Benny mener om 1-serie som bruktbil

Laget av gutter med sans for detaljer: Legg merke til fargene
  på ratt-sømmen. De har du antakelig sett før. Dette er M! Foto: BMW
Laget av gutter med sans for detaljer: Legg merke til fargene på ratt-sømmen. De har du antakelig sett før. Dette er M! Foto: BMW

Den våte M-drømmen

Bilen får naturligvis DSC (stabilitetskontroll), ASC (anti-spinn) og en rekke andre tre-bokstav-kodede hjelpesystemer. Men det som kanskje er det viktigste med mange kjøreglades øyne, er at den også får MDM (M Dynamic Mode) som gir føreren mulighet til å stille inn antisladd-systemets inngrep.

På utsiden skiller M-versjonen seg fra en vanlig 1-serie med en muskuløs "kjølepakke" med store luftinntak i fronten, luftslisser i den bakre støtfangeren og tøffest av alt: fire feite enderør.

Bilen kommer i salg i Europa i mai, og vil koste vel 50 000 Euro i Tyskland. Hva den vil koste i bil-dyre Norge er ikke klart. Men det som er klart er at for de fleste av oss blir det med fantasien...

Se alle Brooms BMW-tester

Vi synes hekken er kraftfull og vellykket. Og fire rør er tøft.
  Foto: BMW
Vi synes hekken er kraftfull og vellykket. Og fire rør er tøft. Foto: BMW