Citroën CX og CX Prestige har umiskjennelig design, som elskes av noen og hates av andre. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Citroën CX og CX Prestige har umiskjennelig design, som elskes av noen og hates av andre. Foto: Brede Høgseth Wardrum

- Den var så lett å skru på

Noen irriterer seg over kompliserte franske tekniske løsninger. Men det gjør ikke Egil.

Å komme inn på tunet hjemme hos Egil Bingen på Strømmen gir en fornemmelse av å være midt ute på den franske landsbygda.

Rundt det store hvite murhuset står det franske bilklassikere på rekke og rad, med Citroën 2CV i den ene enden av skalaen og CX 25 Prestige i andre enden.

Bingen har kjørt Citroën siden 1973. Nå er det ikke aktuelt med noe annet.

Enkle biler

Kjent for sine fiffige og ofte kompliserte løsninger gjennom årene, inkludert mange nyvinninger, har det franske bilmerket alltid tiltrukket seg mennesker med sans for avansert teknikk. Men det var derimot de enkle løsningene som skulle få Bingen hektet på kroken.

– 2CV var en enkel bil å skru på, og den var billig – noe som passet meg bra da jeg nettopp var ferdig med studietiden. Det var egentlig derfor jeg endte opp med den bilen, forteller Bingen til Romerikes Blad BIL.

I dag er han lykkelig eier av en 1972-modell 2CV, en CX 20 samt den mer sjeldne direktørbilen, CX 25 Prestige med en 2,5 liters firesylindret motor.

Ulike modeller

For kjennere kan det opplyses at Bingen opp gjennom årene også har vært innehaver av modeller som Dyane 4 og Ami Super.

– Er Citroën vanskelige å skru på, med sine litt sære tekniske løsninger?

– Om det er spesielt vanskelig vet jeg ikke, fordi jeg ikke har prøvd å skru på så mye annet. Men jeg gjør det meste av vedlikeholdsarbeidet selv. Det er noen utfordringer, men det går stort sett veldig bra, sier den frankofile entusiasten.

2CVen er sågar konstruert slik at hele bilen med noen enkle grep kan demonteres fullstendig.

– Den er bygget på ramme, og det er enkelt å ta av alle delene slik at bare ramme, motor og hjul står igjen. Karosseriet er festet med kun noen få skruer, forklarer Bingen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Citroën 2CV er en enkel, men på mange måter genial, konstruksjon. Det har Egil Bingen fra Strømmen for lengst funnet ut av. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Citroën 2CV er en enkel, men på mange måter genial, konstruksjon. Det har Egil Bingen fra Strømmen for lengst funnet ut av. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Langstrukket luksus

Til daglig kjører Bingen CX 20, som nå har passert 260.000 kilometer. Ved mer høytidelige anledninger velger han imidlertid den standsmessige CX 25 Prestige.

– Bilen har enorm plass innvendig, og er luksuriøst utstyrt i forhold til sin tid. Modellen ble solgt i 49 eksemplarer i Norge, og min bil var direktørbil i Kreditkassen. Statsministerens kontor hadde visst også en, smiler Egil Bingen fra det gedigne baksetet.

Les mer om bil og motor på rb.no

Se også: Tre fantastiske Citroen-reklamer