DSC05561 (Foto: Privat)
DSC05561 (Foto: Privat)

– Explorius holder elevene som gisler

Selskapet som driver med elevutveksling opererer med kontrakter som Forbrukerombudet mener kan være ulovlige.

TV 2 hjelper deg har tidligere skrevet om Tobias Kyte fra Drammen som fikk nok etter to måneder på elevutveksling i USA. Da hadde han flyttet rundt til fem ulike familier og opplevd alt fra elendige boforhold til ubehageligheter med vertsfamilien. Les saken om Tobias her.

TV 2 hjelper deg har også vært i kontakt med flere andre som er misfornøyde med Explorius sitt program, og en av disse er Ann Karin Andersen.

Andersens datter har vært på et utvekslingsopphold i Sør-Afrika og kom hjem etter to til tre uker. Det familien Andersen reagerer mest på er et dokument som Explorius sendte dem før datteren fikk lov til å reise hjem.

I dokumentet står det at det må undertegnes av utvekslingseleven selv, samt foreldre før de får lov til å bestille flybilletter hjem. Ved å underskrive på dokumentet fraskriver eleven og foreldrene seg muligheten til å rette et krav mot selskapet, samt at de bekrefter at selskapet har gjort alt i sin makt for å hjelpe dem.

– Man er jo i en fortvilet situasjon og når det har kommet til det punktet at man har valgt å reise hjem, så føler man seg tvunget til å signere. Der og da vil du bare få datteren din hjem, forteller Andersen.

– Helt uakseptabelt, sier ANSA

ANSA, organisasjonen som organiserer elever og studenter i utlandet, reagerer sterkt på Explorius sin praksis.

– Denne typen kontrakter er helt uakseptable, her fraskriver Explorius seg alt ansvar og man levner ingen klagerett til eleven som kanskje er i en sårbar situasjon og ikke vet bedre enn å signere en slik avtale, sier president i ANSA, Kristoffer Moldekleiv.

Moldekleiv vil på det sterkeste fraråde å undertegne slike kontrakter. Han legger vekt på at man som forbruker har klagerett på en tjeneste man får levert og at det derfor er utilbørlig av selskapet å unndra seg denne.

– Urimelig, sier Forbrukerombudet

Forbrukerombud Gry Nergård liker heller ikke det hun ser når vi viser henne kontrakten.

– Vi mener denne kontrakten er urimelig og derfor kan den også være ulovlig og ugyldig, sier hun.

Når TV 2 hjelper deg konfronterer administrerende direktør i Explorius, Tom Ericsson, med dokumentet påstår han at det er frivillig å signere avtalen.

Ann Karin Andersen mener imidlertid at det langt ifra føltes frivillig å signere på avtalen.

– Hvorfor i all verden lanserer man denne kontrakten da, hvis det er frivillig å signere den, spør Andersen.

Les avtalen her og se om du synes det er valgfritt å signere.

Andersen mener at både måten selve kontrakten er utformet på, samt korrespondansen de hadde med selskapet levner liten tvil om at det var forventet at de skulle undertegne.

– Det blir jo nesten slik at man føler at barna er som gisler. Du er helt forsvarsløs og de har taket på deg, da gjør man hva som helst og skriver under, sier Andersen til TV 2 hjelper deg.

Tom Ericsson i Explorius sier imidlertid at han vil få sine advokater til å vurdere avtalen.

– Dersom vi bryter med norsk lov vil vi selvsagt gjøre noe med dette. Slik kan vi ikke ha det.

Ericsson sier at bakgrunnen for å operere med et slikt dokument er at det er mange som fabrikkerer falske klagesaker etter at de har kommet hjem og at dette er et forsøk på å unngå det.

Etter at TV 2 hjelper deg konfronterte Explorius med Forbrukerombudets syn har selskapet inntil videre tatt dokumentet ut av bruk.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter