SETT DET FØR: Den nye Sp logoen stammer fra et gratis bilde som er brukt på både en rekke bokomslag, reklameplakater og nettsteder.   Uproft, mener merkevareekspert. (Foto: Senterpartiet / Faksimile TinEye.com)
SETT DET FØR: Den nye Sp logoen stammer fra et gratis bilde som er brukt på både en rekke bokomslag, reklameplakater og nettsteder. Uproft, mener merkevareekspert. (Foto: Senterpartiet / Faksimile TinEye.com)

Senterpartiet fant «ny» logo på nettet

Logobildet er tidligere brukt på alt fra bokomslag til reklameplakater. – Selv frisørsalonger er mer profesjonelle, mener merkevareekspert.

Senterpartiet har fått ny logo. Den stiliserte firkløveren som partiet har brukt siden stiftelsen, er byttet ut med en mer naturtro variant.

Den nye logoen ble i dag møtt med unison kjeftbruk av merkevareeksperter.

Nå viser det seg også at Senterpartiet ikke har laget logoen selv.

Bildet de har brukt, er et de har funnet på nettet.

– Har modifisert det litt

– Ja, det er et freeware-bilde, som vi har modifisert litt, sier kommunikasjonssjef i Sp Torvild Sveen til tv2nyhetene.no.

– Vi fikk tips om dette bildet for ganske lenge siden. Men jeg vet ikke hvilket nettsted det stammer fra, sier Sveen, som forsikrer at Senterpartiet har rettigheter til å bruke bildet.

Tyrkisk selvhjelpsbok

En sjekk på bildesøkemotoren TinEye viser at fotoet av firkløveren er brukt en rekke ganger tidligere – i helt andre sammenhenger enn Senterpartiet.

Alt fra nettsteder til reklameplakater til noe som ser ut til å være en tyrkisk selvhjelpsbok har fått Sp-kløveren som blikkfang.

Det gjør ingenting, mener Torvild Sveen:

– Bildet finnes flere steder. Men kløveren som vi endte opp med, som er vår logo, er modifisert. Den finner du ikke andre steder, mener Sveen.

– Frisørsalonger er mer proffe

Men creative director Kjetil Wold i byrået Anti er ikke imponert:

– Dette skal man ikke gjøre. Det er den mest lettvinte løsningen jeg kan tenke meg. Dette underbygger inntrykket av at jobben med den nye logoen har vært veldig uprofesjonell, mener Wold.

Han påpeker at når man bruker et gratis-bilde, kan hvem som helst kopiere logoen og bruke den til hva som helst.

– Det er frisørsalonger som er mer profesjonelle når de skal lage seg en egenart. Hele poenget med en identitet, er at den må være unik. Nå kan hvem som helst ta bildet og bruke det, sier Wold.

– Noe de fant på gata?

Sp-logoen er utformet av partiets egne grafiske designer. Wold synes ikke det hjemmesnekrede preget er spesielt sjarmerende:

– Jeg har ingenting imot Senterpartiet. Men man ønsker jo å sitte igjen med et inntrykk av en viss profesjonalitet når det gjelder et parti som sitter i regjeringen og skal styre landet.

Markedsrådgiver Ståle Bakke i byrået Oktan Stavanger mener bildebruken gir et tilfeldig preg:

– Er det en merkevare, eller noe de fant på gata? Det virker litt som om de var fornøyd med det de fant, sier Bakke.

Han vil likevel ikke totalslakte den nye logoen:

– De er på rett vei. De ønsket en mer naurtro logo, og det har de fått. Men logoen kommer til å bli vanskelig å bruke grafisk, for eksempel til animasjon. Jeg ville i alle fall bearbeidet bildet noe, sier Bakke til tv2nyhetene.no.