Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

VWs Transporter-familie teller allerede mange medlemmer og her er en til: Transporter Rockton som er utviklet for varetransport der veistandarden kanskje ikke er den aller beste (har de kanskje tenkt på Norge, her?).

I forhold til standard Transporter har Rockton fått tre centimeter høyere bakkeklaring. Fjæringen er forsterket for å takle større lass (og dårlige veier) og bilen er utrustet med firehjulstrekk fra Haldex, med diffsperre på bakakselen.

Røffere interiør

I standardutgave er det ikke så lett å se forskjell fra "vanlig" Transporter, men koster du på deg en av de to utstyrsversjonene Expedition eller Protective, blir det litt tøffere.

Expediton betyr 16-tommers felger og forsterket girkasse. Dessuten er interiøret røffere – og skal tåle tøff bruk uten at du skal være redd for slitasjen.

Kommer hippiebussen tilbake? Les mer her:

Kraftig beskyttelse

under_transporter_rockton

Protective har i tillegg beskyttelsesplater for alt fra motor, til drivstofftank, bakaksel og eksosanlegg. Her skal du altså kunne legge ut på skikkelig primitivt underlag uten å være altfor redd for bilen.

Under panseret kan du velge mellom to motoralternativer: Henholdsvis 140 og 180 hestekrefter, fra VWs velkjente 2-liters diesel.

LES TESTEN: Når familiebilen blir altfor liten

Ikke til Norge

Men til tross for at bilen synes å være som skreddersydd for norske forhold – hit kommer den ikke, i alle fall ikke offisielt. Den norske importøren har nemlig valgt å ikke ta inn Transporter Rockton.

– Dette er en modell Volkswagen tilbyr i Europa for alle markeder. Vi har i Norge valgt å satse på modellen "offroad" som har mange likhetstrekk med Rockton. Etterspørselen etter den type modeller er ikke så stor så vi nøyer oss med å tilby én slik modell i Norge sier direktør for Nyttekjøretøy hos Harald A. Møller AS Harald Frigstad.

LES OGSÅ: Denne Transporteren er et liten racerbil

VW_Transporter_Rockton_gul