Hvordan kan bilverkstedet ta over 1500 kroner i timen?

- Er de universitetsutdannet i ti år de som skrur på bilene?

Kan du virkelig stole på at bilverkstedet ikke 'finner' feil som egentlig ikke er der? Brooms bilekspert mener at det heldigvis hører til sjeldenhetene at slikt skjer.
Kan du virkelig stole på at bilverkstedet ikke "finner" feil som egentlig ikke er der? Brooms bilekspert mener at det heldigvis hører til sjeldenhetene at slikt skjer.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei har akkurat hatt en ringerunde til et par verkstedet fordi vi må skifte klutsjen på vår Mercedes C-klasse og jeg er mildt sagt sjokkert over hva det koster. Det viser seg at verkstedene her i Oslo beregner seg en timepris på over 1500 kroner! Hvordan kan det være mulig? Er de universitetsutdannet i ti år de som skrur på bilene? Kan som bilekspert gi meg en forklaring på hvordan dette henger sammen?

Benny svarer:

Heisann! Litt sjokkskadet der ja... Du får trøste deg med at det finnes verre priser enn 1500 kroner timen. På BMW 7-serie, Audi A8 etc. nærmer timeprisen seg det dobbelte.

Dette er et viktig poeng, som absolutt bør være med i vurderingen når man kjøper bil. Grunnene til at det er slik er nok flere. Bilene blir mer og mer avanserte og det kreves mye kostbart utstyr for feilsøking – samt dyr kursing av mekanikere osv. Bilfabrikkene setter også ganske strenge krav til hva forhandlerne må ha av datautstyr, dataprogrammer, kompetansebygging, forskjellige abonnementer osv.

I tillegg kommer kravene om HMS, bedriftshelsetjeneste og mye annet usynlig ”byråkrati” som faktisk tar mye tid og koster penger.

Tro meg – det er dyrt å drive bilverksted!

I tillegg er det jo flere enn mekanikerne som skal ha lønn. Både sentralborddama, vaskehjelpen, delelagerfolkene, driftssjef og verksmesteren er alle noen som gjerne vil ha litt lønn.

De siste årene så har man også sett at man tjener mindre penger på salg av bil, og at mer og mer av fortjenesten kommer fra ettermarkedet. Håper dette var litt oppklarende? Ønsker deg lykke til med clutch-bytte

LES OGSÅ: På tide at noen blir tatt for EU-juks

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Full oversikt over bruktbilene – klikk her:

Har du hatt skrekkopplevelser på verkstedet? Skriv i kommentarfeltet under: