Lamborghini Concept forfra
Lamborghini Concept forfra

Se – nå vil Lamborghini lage familiebil

Dette blir garantert heftig.

Finanskrisen er over. I hvert fall så mye at Lamborghini blåser støvet av sine planer om en firedørs fireseter i et av de aller øverste prissegmentene.

Konseptbilen Lamborghini Estoque ble vist på Paris-salongen i 2008, og Lambo-sjef Stephan Winkelmann har uttalt at den skapte mer entusiasme enn man hadde våget å håpe på. Dermed så det ut til at det gikk mot produksjon, helt til finanskrisen kom. I 2009 ble det fra offisielt hold sagt at Estoque-prosjektet var lagt på is. Nå blir det fra like offisielt hold bekreftet at prosjektet igjen er så ”hot” at isen har smeltet.

Lambo med diesel?

Estoque er det bransjen etter hvert har begynt å kalle en ”firedørs coupe”, altså en bil for fire personer som får hver sin dør og hvert sitt sete med full komfort. Bilen er både lang, bred og lav, og betegnes som en midtmotorbil med kraftkilden foran – altså plassert så langt bak forhjulene som praktisk mulig av hensyn til vektfordeling og kjøreegenskaper.

Lamborghini har tradisjon for å vite hva de driver med i så måte, så det er ingen grunn til å tvile på at det er en fullblods sportsbil vi har å gjøre med, til tross for at den har fire dører.

Estoque kom aldri lenger enn til konseptstadiet før de dårlige tidene kom og rufset til planene, og det er dermed foreløpig ganske usikkert hva som vil skjule seg under panseret. Med tilgang til alt som i dag finnes og utvikles både under eget flagg og hos eier Audi kan det være åpent for overraskelser med diesel som stikkord, men spekulasjonene går så langt på at det mest sannsynlige – i hvert fall til å begynne med – vil være V10-motoren som i dag er kjent fra Gallardo.

Les også: Jacob har en Lamborghini Diablo SV-R

Kina-populære

Lamborghini-Concep-front
Lamborghini-Concep-front

Porsche Panamera virker som den mest åpenbare konkurrenten, og når vi vet hvilken suksess den har fått etter introduksjonen virker det logisk at også flere superbil-produsenter kaster seg på bølgen.

Etter et par svært magre år peker kurvene nå den riktige veien for Lamborghini, ikke minst takket være stor etterspørsel i Kina. Der selger luksuriøse firedørsbiler meget godt, og dermed er det grunn til å tro at Estoque vil gå mot produksjon så raskt det lar seg gjøre når de nå først har bestemt seg.

En tredje modellrekke er et stort skritt for en liten produsent som Lamborghini, og Winkelmann har uttalt at valget sto mellom en firedørs coupe som Estoque og en luksus-SUV.

LES OGSÅ: De skal levere pizza med Lamborghini

Irritere Porsche

Markedet for Estoquen vurderes som bredere og med flere utviklingsmuligheter. Og en opplagt Winkelmann legger i et intervju med Autocar til at en SUV i hans øyne aldri kan bli en skikkelig luksusbil – en uttalelse uten påklistret adresse, men som likevel sikkert vil finne fram til og irritere et knippe folk i ledelsen hos Porsche.

Rent så man kan undres om Winkelmann har glemt at Lamborghini selv vel må betraktes som verdens første produsent av en luksus-SUV. LM002-modellen fra 80-tallet huskes vel først og fremst for designet, som gjør selv en Hummer H1 rent linjelekker i sammenligning ...

Bruktbil til en million? Sjekk denne!

Lamborghini-Concept-bakfra
Lamborghini-Concept-bakfra